Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

종이잡지와 E-magazine의 행위 비교분석을 통한 UI,UX 디자인 향상 방안 연구 - GQ MAGAZINE을 대상으로 한 7단계 사용자 행위 모델 적용 -Comparing User’s Behaviors of the Printed Magazine and E-Magazine to Improve UI,UX Design - Users' Behavior Model in 7 Stages Using GQ Magazine -

Other Titles
Comparing User’s Behaviors of the Printed Magazine and E-Magazine to Improve UI,UX Design - Users' Behavior Model in 7 Stages Using GQ Magazine -
Authors
이준형김보연
Issue Date
Oct-2013
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
E-magazine; The model of user' s behavior in 7 stages; Reading Activities
Citation
디지털디자인학연구, v.13, no.4, pp.589 - 599
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
13
Number
4
Start Page
589
End Page
599
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/17552
DOI
10.17280/jdd.2013.13.4.058058
ISSN
1598-2319
Abstract
신문 이외의 정기 간행물을 잡지라고 부른 어원은 네덜란드어의 ‘magazien’에서 비롯된다. 본래는 ‘창고(倉庫)’라는 뜻인 ‘매거진’을 잡지에 전용한 최초의 정기간행물은 1731년 영국의 E.케이브가 발행한 Gentleman’s Magazine으로서 지식인에게 정보와 오락을 책으로 묶어 제공하는 것을 간행의 취지로 삼았다고 한다. 이와 같이 잡지는 정보와 오락위주의 출판물 이라고 할 수 있다. 따라서 높은 시각적 주목도를 가진 분야라고 할 수 있다. 이러한 잡지분야는 Digital Publishing으로 큰 변화를 맞이했다. 본 연구에서는 도널드 노먼(D. Norman) 의 사용자 행위 7단계 모델을 사용하여 종이잡지 구독자와 E-magazine 사용자의 사용 행위를 관찰, 측정하고, In-depth interview를 진행했다. 육하원칙에 의거한 설문지를 토대로 네 가지의 잡지 읽기 행위 (목차로 페이지 찾아가기, 상품 세부정보 확인하기, 페이지 기억하기, 페이지 훑어보기)를 선정하여 사용자에게 Task를 부여하고 두 가지 대상에 적용하여 참가자의 행위를 비교 관찰하였다. 나아가 사용자의 니즈(needs)를 반영한 E-magazine의 UI, UX Design과 부가가치 등을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
International Desing for Advanced Studies > Digital Media Design > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Boyeun photo

Kim, Boyeun
International Desing for Advanced Studies (Major in Digital Media Design)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE