Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사용성 평가를 통한 효과적인 오픈 교육 콘텐츠 플렛폼 UX/UI 디자인 방향 제안- 칸아카데미를 중심으로 -UX/UI design proposal for better open educational contents platform design through usability test - focused on Khan Academy -

Other Titles
UX/UI design proposal for better open educational contents platform design through usability test - focused on Khan Academy -
Authors
김회미김보연
Issue Date
Oct-2013
Publisher
디자인융복합학회(구.한국인포디자인학회)
Keywords
Open educational contents platform; open educational resource; design; UX/UI; 오픈 교육 콘텐츠 플렛폼; 오픈 교육 자료; 인터페이스 디자인; 사용성평가
Citation
디자인융복합연구(구.인포디자인이슈), v.12, no.5, pp.189 - 204
Journal Title
디자인융복합연구(구.인포디자인이슈)
Volume
12
Number
5
Start Page
189
End Page
204
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/17570
ISSN
2287-4089
Abstract
IT발전에 따라 e-러닝이라는 용어와 개념이 사용되기 시작했고, 그것이 진화한 오픈 교육 콘텐츠 플렛폼은 교육분야에 혁신적인 사례로 주목받기 시작했다. ‘칸 아카데미'는 보편적 교육의 이상적 모델이라 여겨지고 있는 대표적인 오픈 교육 콘텐츠 플렛폼이다. 본 연구는 디자인적 접근을 통해 ‘칸 아카데미’를 연구 분석하여, 학습자 중심의 보편적인 교육 콘텐츠 서비스 제공이 가능하고 능동적 학습에 효과적인 유저 인터페이스(User Interface) 디자인 제안을 모색하고자 진행 되었다. ‘칸 아카데미’는 콘텐츠의 양과 질적 면에서 이미 검증 받았다. 하지만 사용성과 디자인에 관한 연구는 미비하다. 그러므로, 전문가들로 구성된 팀이 Heuristic Evaluation 방법론을 적용해 시스템 디자인과 사용성을 객관적으로 평가하여 문제점을 찾아내고 개선사항을 도출하여 오픈 교육 플렛폼이 사용성면에서 갖춰야할 요소들을 모색하고 제안하는데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
International Desing for Advanced Studies > Digital Media Design > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Boyeun photo

Kim, Boyeun
International Desing for Advanced Studies (Major in Digital Media Design)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE