Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

국내 자동차 수리용 부품 시장의 소비자잉여 손실 최소화 방안A Study on the Minimization of Losses of Consumer Surplus in the Automobile Repair Parts Market

Other Titles
A Study on the Minimization of Losses of Consumer Surplus in the Automobile Repair Parts Market
Authors
박진호이한덕송영효
Issue Date
2013
Publisher
한국산업경제학회
Keywords
automobile repair parts market; Harberger’s model; deadweight loss; consumer surplus; social loss.; 수리용 자동차 부품시장; 하버거의 모델; 사중손실; 생산자잉여; 소비자잉여손실
Citation
산업경제연구, v.26, no.1, pp.111 - 136
Journal Title
산업경제연구
Volume
26
Number
1
Start Page
111
End Page
136
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/18021
ISSN
1229-201X
Abstract
본 연구는 국내 자동차 수리용 부품시장의 독점구조가 소비자잉여에 미치는 손실 규모를 파악하고 소비자잉여 손실 최소화 방안을 고려해 보았다. 연구결과, 2010년도 국내 자동차 수리용 부품시장 (규모 약 2조6천억원)에서 발생하는 사중손실은 연간 108 억 – 433 억 ( 시장규모의 0.4 % - 1.6 % ) 규모이고 생산자잉여로 전이되는 부분까지 포함할 경우 연간 소비자잉여 손실의 규모가 약 4,787 억 – 5,112억 (시장규모의 18.1 % - 19.3 %)인 것으로 나타났다. 연구결과를 바탕으로 자동차 수리용 부품시장에서의 소비자잉여 손실 최소화를 위한 시장 내적 및 외적 방안을 살펴보고 시사점과 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business Management > Global Business Administration Major > 1. Journal Articles
College of Business Management > Finance and Insurance Major > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Young hyo photo

Song, Young hyo
Business Management (Business Management)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE