Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

전통적 자화상의 자아관에 기초한 현대적 자아 표현의 미술교육적 활용: 맹자의 호연지기설과 들뢰즈의 존재론의 비교를 중심으로An Application of Contemporary Self Expression within Art Education Based on Ideologies of Traditional Self-Portraits: Focused on the Comparison of Mencius’s Hoyeonjigi and Deleuze’s Ontology

Other Titles
An Application of Contemporary Self Expression within Art Education Based on Ideologies of Traditional Self-Portraits: Focused on the Comparison of Mencius’s Hoyeonjigi and Deleuze’s Ontology
Authors
김선영
Issue Date
2019
Publisher
한국조형교육학회
Keywords
전통회화 자아관 호연지기설 존재론 자아표현; traditional art; selt-identity; hoyeonjigi; ontology; self expression
Citation
조형교육, no.72, pp.25 - 40
Journal Title
조형교육
Number
72
Start Page
25
End Page
40
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/2215
ISSN
1225-4177
Abstract
구조의 해체와 분열을 특징으로 하는 현대사회의 다변화되고 경계가 모호해지는 현상들로 인해 학습자들에게 자아에 대한 개념정립이나 자아형성의 중요성이 더욱 강조된다. 본 논문은 시각문화의 적극적인 소통으로 규정되는 현대의 포스트모더니 즘 시대를 이해하고 이를 바탕으로 독자적인 자아관을 형성하고, 이를 현대적 시각표현으로 개발하는데 연구목적이 있다. 전통적인 자화상이 보여주는 자아의 개념을 맹자의 호연지기설을 통해 심도 깊게 이해하고, 이를 토대로 들뢰즈의 존재론이 제시하는 자아상의 잠재가능성을 비교하여 고찰하였다. 이러한 이론적 학습과 전통적 자화상의 감상에 기반한 자아관을 확립한 후 이를 시각적으로 표현하는 수업을 실제적으로 제시하고 수행하였다. 또한 이러한 수업의 결과물을 분석하여 결과 적으로 자아관의 형성과 미술교육적 활용에 얼마나 효과적이었나를 분석해 보았다. 자아에 관한 개성적인 인식이 독창적인 자아표현에 직접적인 효율성을 가진다는 사실과, 전통의 사유에 기반 하여 현대적인 표현획득의 계기가 마련되었음을 확인할 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Fine Arts > Oriental Painting > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sun Young photo

Kim, Sun Young
Graduate School of Fine Arts (Oriental Painting)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE