Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

스마트폰 기반 증강현실 콘텐츠의 감성적 만족을 위한 시각적 표현 방법 연구: 국내 관광지 야외 미술관 상설 전 사례를 중심으로open accessResearch on Visual Expression Methods for Emotional Satisfaction in Smartphone-based Augmented Reality Content: Focusing on domestic outdoor exhibitions at tourist attractions in the context of art galleries

Other Titles
Research on Visual Expression Methods for Emotional Satisfaction in Smartphone-based Augmented Reality Content: Focusing on domestic outdoor exhibitions at tourist attractions in the context of art galleries
Authors
김나영
Issue Date
Jun-2023
Publisher
차세대컨버전스정보서비스학회
Keywords
증강현실; 증강현실 전시; 사용성; 인간컴퓨터 상호작용; Augmented reality; Augmented Reality Exhibition; Usability; Contents Design; HCI
Citation
차세대컨버전스정보서비스기술논문지, v.12, no.3, pp.343 - 352
Journal Title
차세대컨버전스정보서비스기술논문지
Volume
12
Number
3
Start Page
343
End Page
352
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/31420
DOI
10.29056/jncist.2023.06.07
ISSN
2384-101X
Abstract
본 연구는 스마트폰의 성능 향상으로 인한 증강현실 기술의 활성화에 맞추어, 스마트폰 카메라와 센서를 이용한 증강현실 전시 작품의 감성적 만족을 위한 시각적 표현 방법에 대해 연구하였다. 국내 관광지 야외 미술관 상설 전에서 증강현실 작품 제작을 중심으로, 사용자의 감성 경험을 중심으로 HCI 사용자 경험 조사 기준을 참고하여 Unity 엔진을 이용한 증강현실 전시 애플리케이션을 설계 및 사용자 경험을 관광지 방문 잠재 관람객 대상으로 실험 하였다. 실험 결과, 공간감을 이용한 레이어 콘텐츠나 3D 애니메이션 콘텐츠가 사용자 만족도를 높이는 것으로 나타났으나, 아이디어나 소재, 연출의 중요성도 검토되어야 하며, 이를 위해 더 다양한 시청각적 미디어 표현 방법이 지속적으로 연구되어야 할 것이다. 이러한 연구들을 통해 증강현실 기술을 활용한 감성적인 사용자 경험을 제공하는 작품의 표현 방법에 대한 가이드라인을 구축 할 수 있을 것으로 사료되며, 지속적인 연구를 통해 증강현실 산업의 발전에 기여할 것으로 기대된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
School of Games > Game Graphics Design Major > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Na young photo

Kim, Na young
Game (Major in Game Graphics Design)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE