Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

세대통합 문화예술교육 프로그램 개선 방안 연구: 꿈다락 문화예술학교 사례 분석을 중심으로A Study on Improvement Strategies for Cross-Generational Culture and Arts Education Programs: A Case Analysis of the Ggoomdarak Cultural Arts School

Other Titles
A Study on Improvement Strategies for Cross-Generational Culture and Arts Education Programs: A Case Analysis of the Ggoomdarak Cultural Arts School
Authors
서온유이시호심지영
Issue Date
Jan-2024
Publisher
한국문화교육학회
Keywords
꿈다락 문화예술학교; 전생애 교육; 문화예술교육; 세대통합 프로그램; 한국문화예술교육진흥원 프로그램; Ggoomdarak Cultural Arts School; lifespan education; cultural and arts education; cross-generational program; Korean Culture and Arts Education Service program
Citation
문화예술교육연구, v.18, no.6, pp 301 - 322
Pages
22
Journal Title
문화예술교육연구
Volume
18
Number
6
Start Page
301
End Page
322
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/32568
DOI
10.15815/kjcaes.2024.18.6.301
ISSN
1975-6186
2671-6496
Abstract
본 연구는 초고령화 사회에 대응하는 세대통합 문화예술교육 프로그램을 분석하여 다양한 지역 차원에서 활용할 수 있는 세대통합 형태의 문화예술교육 프로그램의 발전 방향과 개선점을 도출하는 데에 목적을 둔다. 이를 위해 세대통합에 대한 이론적 고찰과 함께 한국문화예술교육진흥원 선행 연구 분석을 통해 국내외 사례에서의 주요 시사점을 도출하였다. 사례 분석 지표는 한국문화예술교육진흥원(2019) <유아 문화예술교육 지원사업 프로그램 컨설팅・평가지표 및 자가점검표>와 <세대통합 문화예술교육 프로그램 기획 역량 지표>를 통합하고 재구성하여 설정하였다. 개발한 지표는 꿈다락 문화예술학교 지원사업(전 생애)의 문헌 연구와 함께 지원사업 개편에 따른 2023 금천문화재단 실(LINE)×천(FABRIC)=력(ACTING) 프로젝트 전 생애 대상 ‘천으로 놀다’ 프로그램 현장 관찰과 사업 담당자 인터뷰를 통해 수집한 자료를 분석하는데 적용하였다. 그 결과 세 가지 개선점으로 프로그램 내용 및 그에 따른 형식이 양질로 설계된 형식의 중요성, 다세대 대상 세대통합 문화예술교육 프로그램 구조 확대의 필요성, 지역 고유의 문화 자원과 정체성을 활용한 세대통합 문화예술교육 프로그램 기획 전략의 필요성을 도출하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Art Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shim, Ji Young photo

Shim, Ji Young
Graduate School of Education (Art Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE