Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

미국교육에서 표준화시험의 역사적 전개와 시사점: 카네기재단의 역할A Historical Reappraisal on the Standardized Testing in the US Education Focusing on the Role of the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching

Other Titles
A Historical Reappraisal on the Standardized Testing in the US Education Focusing on the Role of the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching
Authors
이윤미
Issue Date
2018
Publisher
한국비교교육학회
Keywords
History of Standardized Testing; The United States; Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching (CFAT); The Pennsylvania Study; ETS; Accountability; 미국교육사; 표준화운동; 시험의 역사; 카네기재단; 펜실베니아연구; ETS; 책무성
Citation
비교교육연구, v.28, no.4, pp.51 - 82
Journal Title
비교교육연구
Volume
28
Number
4
Start Page
51
End Page
82
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/4324
DOI
10.20306/kces.2018.28.4.51
ISSN
1229-3903
Abstract
이 연구는 오늘날 학교교육에서 평가관을 지배하고 있는 표준화시험에 대해 미국의 사례를 중심으로 그 역사적 전개과정에 대해 고찰하고 시사점을 논한다. 특히 20세기 초 과학주의의 확산과 함께 표준화시험이 학교교육의 개선을 위해 적용되는 과정에서 카네기재단이 행한 매개적 역할에 주목하고 있다. 20세기 이래 표준화시험은 미국교육에서 중요한 지위를 지니고 있으며, 지식, 학력, 책무성을 강조하는 본질주의적 교육관을 대표하고 있어, 아동중심성, 경험, 민주주의 등을 강조하는 진보주의적 교육관과 대치되기도 한다. 표준화시험을 중심으로 한 미국교육의 전개과정에 대한 이해는 2000년대 이후 학력평가가 국제적으로 강화되고 있는 흐름에 대한 분석의 기초로서 중요하다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Yoon mi photo

Lee, Yoon mi
Education (Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE