Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교육시설 친환경 인증에서 실내 빛환경 항목 개선방안에 관한 연구A Study on the Improvement Method of Indoor Light Environment Items in Environmental Certification for Educational Facilities

Other Titles
A Study on the Improvement Method of Indoor Light Environment Items in Environmental Certification for Educational Facilities
Authors
이세원이경선김수란
Issue Date
2018
Publisher
대한건축학회
Keywords
Educational Facilities; Environmental Certification; Indoor Light Environment; 교육 시설; 친환경 인증; 실내 빛환경
Citation
대한건축학회논문집 계획계, v.34, no.5, pp.61 - 69
Journal Title
대한건축학회논문집 계획계
Volume
34
Number
5
Start Page
61
End Page
69
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/4525
ISSN
1226-9093
Abstract
본 연구의 목적은 각 인증에 대한 실내 빛환경 평가 결과를 비교하고 개선점을 제안하는 것이다. 실내 빛환경의 중요성이 커짐에 따라 외국에서는 이를 인식하고 빛환경 인증 항목을 변경 하고 있는 상황이다. 반면, 한국의 친환경 인증의 경우 이런 실정을 따라 오지 못하고 있다. 이를 개선하기 위해 한국의 G-SEED, 미국의 LEED, 영국의 BREEAM 및 일본의 CASBEE의 실내 빛환경 인증 항목의 평가 기준들을 찾아내어 비교 분석하였다. 이 후, 본 연구는 각 인증별 실내 빛환경 평가의 실질적인 적용을 위해 건설 예정인 양현 초등학교의 교실, 독서실, 동아리실에 대한 3D 모델을 통해 시뮬레이션을 진행하였고 이 결과를 분석하여 개선안을 제시 하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Architecture > Interior Architecture Major > 1. Journal Articles
College of Architecture > Architecture Major > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Soo ran photo

Kim, Soo ran
College of Architecture and Urban Planning (Major in Interior Architecture)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE