Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한글 도상성에 나타난 ‘재미’에 관한 연구A study on the ‘Fun’ in Hangul Iconicity

Other Titles
A study on the ‘Fun’ in Hangul Iconicity
Authors
박영원
Issue Date
2018
Publisher
한국기호학회
Keywords
Hangul; iconicity; fun; 한글; 도상성; 재미
Citation
기호학 연구, v.54, pp.65 - 92
Journal Title
기호학 연구
Volume
54
Start Page
65
End Page
92
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/4585
DOI
10.24825/SI.54.3
ISSN
1229-3172
Abstract
한글의 도상성은 다양한 디자인으로 확장을 가능하게 한다. 이미지와 마찬가지로 디자인을 통하여 재미 요소를 부여할 수 있게 한다. ‘재미’는 문화콘텐츠 산업 성공을 위한 필수불가결한 요소이다. 문화 콘텐츠디자인에 활용 가능한 한글 도상성의 특징과 ‘재미’의 개념 및 재미의유발요인 그리고 시각적 재미의 생산방법을 정리하였다. 시각적 재미의 생산방법은 시각커뮤니케이션디자인에서의 디자인유머 창출방법과 같은 방법을 제시하였다. 한글의 도상성을 재미와 연관하여 10가지 유형으로 구분하였고, 기호학적 접근을 통하여 분석하였다. 이러한 유형구분은 문화 콘텐츠디자인분야에서, 한글 도상성을 활용한 재미 요소 창출의 디자인방법론으로 활용할 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Design And Art > School of Design and Media > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Young won photo

Park, Young won
Design & Visual Arts (디자인컨버전스학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE