Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

기능성 게임을 활용한 코딩교육의 효과 및 학습 성취도향상을 위한 연구A Study on the effect of coding education and improvement of learning achievement using educational game

Other Titles
A Study on the effect of coding education and improvement of learning achievement using educational game
Authors
김나영
Issue Date
2017
Publisher
한국게임학회
Keywords
Coding Education; Serious Game; Gamification; Satisfaction of coding education; 코딩교육; 교육용 게임; 게임화학습; 코딩교육 만족도
Citation
한국게임학회 논문지, v.17, no.4, pp.161 - 168
Journal Title
한국게임학회 논문지
Volume
17
Number
4
Start Page
161
End Page
168
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/6488
ISSN
1598-4540
Abstract
게임에 대한 사회적 인식의 변화와 소프트웨어 교육, 코딩교육에 대한 중요성이 높아지는 현 시점에서 교육용 게임을 이용한 코딩교육에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만 게임의 완성도, 게임성이 실제 학습자에게 미치는 영향과 학습 성취도에 대한 연구는 미비한 실정이다. 본 연구는 스토리강화, 캐릭터의 다양성, 향상된 그래픽 요소, 풍부한 보상 장치, 업적 시스템 추가 등의 게임성의 완성도 차이가 학습자의 교육태도, 학습몰입, 교육의 만족도, 선호도 등에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 이는 교육용 게임의 질적 향상이 학습에 미치는 영향에 대해 고찰하고, 게임 설계 시 게임성과 완성도를 중요하게 고려해야 함을 제안한다는 데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
School of Games > Game Graphics Design Major > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Na young photo

Kim, Na young
Game (Major in Game Graphics Design)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE