Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

스위스의 샤우라거와 21세기 미술관의 연구 -연구와 전시를 위한 창고; “neither museum nor depot”로서의 현대미술관-Schaulager and Research of art museum in the 21. century -Depot for research and exhibition; Focusing on the case of “neither museum nor depot” of the Schaulager in Basel, Switzerland-

Other Titles
Schaulager and Research of art museum in the 21. century -Depot for research and exhibition; Focusing on the case of “neither museum nor depot” of the Schaulager in Basel, Switzerland-
Authors
김은지
Issue Date
2017
Publisher
한국박물관학회
Keywords
Schaulager museum in Switzerland; Open depot; Research of museum; The first museum theory and Quinccheberg; Digital Information Society and museum in the 21st century; 샤우라거 미술관; 개방형의 지상 수장고; 연구와 미술관; 첫 미술관 이론과 크빈헤베르크; 21세기 미술관과 디지털 정보사회
Citation
박물관학보, no.32, pp.23 - 45
Journal Title
박물관학보
Number
32
Start Page
23
End Page
45
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/6551
ISSN
1738-5741
Abstract
2003년, 스위스의 샤우라거는 철저히 연구를 위한 미술관으로 오픈했다. 창고형 미술관 건축물을 설계한 것도, 지상 3-5층에 마련된 (지상)수장고도 또 (조건)개방되는 수장고 운영시스템도, 모두 “연구”를 위한 마련이었다. “연구자”를 위한 장소 그래서 “(전형적인)미술관도 전통의 기존 수장고도 아닌”, 하지만 동시대 예술에 대한 국제적인 담론의 장소를 위한 전문연구(문화예술)기관의 등장이었다. 연구와 미술관 간의 그 밀접한 관계가 오늘날의 의미에서 시작된 것은 16세기 중반 유럽에서 이다. 이때 정립된 “첫 뮤지엄 이론”은 현재 450여 년 된 뮤지엄의 연구의 역사이며 박물관학의 전통이다. 본 연구는 21세기 미술관의 역할에 대한 고찰을 연구 중심의 샤우라거를 통해서 이루어 낸다. 목적은 문화예술의 세계화와 더불어 세계적인 예술에 대한 지역적인 이해가 요구되는 이 디지털 정보사회시대에, 미술관에 의한 ‘전문적인 연구’가 지니는 중요성과 의미에 대한 재고찰을 위함이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Fine Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Eun Ji photo

Kim, Eun Ji
Fine Arts (Fine Arts)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE