Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

서울 거주자의 수단별 이용시간 영향요인 규명: SUR모형을 활용하여Identification of Key Factors of Travel Time Budget by Mode in Seoul: Using Seemingly Unrelated Regression Model

Other Titles
Identification of Key Factors of Travel Time Budget by Mode in Seoul: Using Seemingly Unrelated Regression Model
Authors
김수재임수연최성택추상호안우영
Issue Date
2016
Publisher
한국ITS학회
Keywords
통행시간예산; SUR모형; 수단별 이용시간 비율; 가구통행실태조사; Travel time budget; SUR model; Travel time ratio by mode; Household travel survey
Citation
한국ITS학회 논문지, v.15, no.3, pp.23 - 33
Journal Title
한국ITS학회 논문지
Volume
15
Number
3
Start Page
23
End Page
33
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/8552
DOI
10.12815/kits.2016.15.3.023
ISSN
1738-0774
Abstract
본 연구는 SUR모형을 활용하여 서울 거주자의 수단별 통행시간 비율에 대한 영향요인을 규명하였다. 영향요인은 가구원 및 가구의 특성, 존 특성 변수 등을 선정하였다. 통행수단은 기존의 18개 유형을 압축하여 도보, 개인통행수단, 버스, 지하철, 철도, 자전거 등 6개 수단으로 재 정의하였다. 분석 결과, 개인교통수단과 대중교통간의 뚜렷한 차이를 발견하였다. 우선 차량을 보유하고 운전면허가 있는 경우에는 개인통행수단을 이용하는 경향이 강한 것으로 나타났다. 이와 함께 대표적인 대중교통 수단인 버스와 지하철간의 상관관계를 파악할 수 있었다. 지하철 수단은 개인통행수단이 이용 가능한 통행자가 함께 이용하는 패턴을 보인 반면, 버스 수단은 개인통행수단 이용이 어려운 경우에 이용하는 경향을 보였다. 이러한 선호도는 향후 서울을 포함한 수도권의 대중교통 정책을 수립함에 있어 다양한 시사점을 제시할 수 있을 것으로 기대한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Architecture > Urban Engineering Major > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choo, Sang ho photo

Choo, Sang ho
College of Architecture and Urban Planning (Urban Engineering)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE