Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아동의 권리를 존중하는 유아교사의 역할탐구: 참여권을 중심으로Identifying The Role of Early Childhood Teacher Who Respects Children's Rights of Participation: Focusing on Rights of Participation

Other Titles
Identifying The Role of Early Childhood Teacher Who Respects Children's Rights of Participation: Focusing on Rights of Participation
Authors
곽정인나귀옥
Issue Date
2015
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
rights of the child; rights of participation; early childhood teacher; 아동의 권리; 참여권; 유아교사
Citation
학습자중심교과교육연구, v.15, no.11, pp 1001 - 1026
Pages
26
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
15
Number
11
Start Page
1001
End Page
1026
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/11142
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
본 연구는 아동의 권리 중 참여권을 존중하는 유아교실에서 교사의 역할이 무엇인지에 대해 탐색해 보고자 하였다. 이를 위하여 2013년 1월부터 2014년 4월까지 한 어린이집의 만 5세아들의 교육활동을 참여관찰하고 면담하였다. 연구결과, 유아의 참여권을 존중하는 교사는 ‘유아의 계획과 능력에 귀 기울이기’, ‘유아의 창의적 자유를 허용한 교육 운영’, ‘긴밀한 의사소통을 통한 공동학습 구축’, ‘협동을 가치있는 교수방법으로 수용’하는 역할을 하고 있었다. 이러한 역할을 수행하면서 교사는 끊임없는 자기반성을 통해 유아교육 전문가로 성장함과 동시에 유아의 존재에 대하여 상호 협력적인 동반자로 인식하게 된 계기를 마련해 주었다. 이처럼 교사가 유아들을 주체적이고 능동적으로 참여하도록 지원해주고 유아 스스로 적절한 삶과 교육을 선택하는 결정의 주체자가 되도록 도울 때, 유아의 삶은 더욱 가치 있고 유아교육 또한 그 의미를 더할 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Nah, Kwi Ok photo

Nah, Kwi Ok
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE