Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

여대생의 교양무용 몰입경험이 수업만족 및 지속의도에 미치는 영향An Impact of Immersion Experience of Female Students on a Class Satisfaction and Intention for Continuance

Other Titles
An Impact of Immersion Experience of Female Students on a Class Satisfaction and Intention for Continuance
Authors
김명주
Issue Date
2013
Publisher
한국체육교육학회
Keywords
immersion experience; class satisfaction; intention for continuance; 몰입경험; 수업만족; 지속의도
Citation
한국체육교육학회지, v.18, no.3, pp.193 - 204
Journal Title
한국체육교육학회지
Volume
18
Number
3
Start Page
193
End Page
204
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/14147
ISSN
1229-9685
Abstract
본 연구는 연구방법은 교양무용을 수강하는 여학생을 대상으로 몰입경험 수업만족도 및 지속의도에 미치는 영향력을 규명하고자 2013년 1학기 수업 중 13~14주에 편의표본추출법을 이용하여 300명을 표집하였다. 이 중 연구 자료로서 부적합 하다고판단되는 이중응답 이거나 무기입 자료 18부를 제외하고 최종적인 분석대상은 총 282명이었으며 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 몰입경험의 인지몰입, 행위몰입은 교육적 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 심리적 만족, 신체적 만족에서도 인지몰입, 행위몰입요인에서 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 몰입경험의 하위요인인 인지몰입, 행위몰입은 지속의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 수업만족도의 하위요인 중 신체적 만족과 심리적 만족은 지속의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 교양무용 수업은 학생들의 적정수준의 몰입경험과 만족감을 주었음을 알 수 있었으며 지속의도에도 긍정적인 영향을 미친 것으로 판단된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Deparment of Theater and Dance > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Myung Ju photo

Kim, Myung Ju
College of Humanities and Social Sciences (Deparment of Theater and Dance)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE