Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

누리과정 실행에 따른 유아평가의 방향 탐색An investigation of directions for child assessment in relation with Nuri Curriculum

Other Titles
An investigation of directions for child assessment in relation with Nuri Curriculum
Authors
나귀옥김경희
Issue Date
2012
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
유아평가; 5세 누리과정; child assessment; Nuri curriculum for 5-years-olds
Citation
유아교육연구, v.32, no.4, pp.465 - 492
Journal Title
유아교육연구
Volume
32
Number
4
Start Page
465
End Page
492
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/15690
DOI
10.18023/kjece.2012.32.4.020
ISSN
1226-9565
Abstract
「5세 누리과정」을 실시함에 있어서 유치원과 어린이집에 재원하는 만 5세 유아를 위한 유아평가를 어떻게 실시하는 것이 바람직한지에 관하여 학계 및 현장의 관리직과 교사의 의견을 수렴하였다. 그 결과, 새로운 평가체제를 개발할 필요가 있으며, 객관식 평정과 언어적 기술을 하나의 양식에 기록하는 총괄평가를 실시하는 것이 바람직한 것으로 나타났다. 유아관찰, 활동 및 작업 결과물, 유아와의 대화와 면담 등에 근거하여 다양한 방법으로 평가하며, 자유선택활동, 일상생활 및 자유놀이 맥락에서 관찰하고, 담임교사 이외에 가족, 다른 교사 등 다양한 관련자들이 참여하는 것이 바람직하다고 하였다. 유아평가 결과는 교수학습에 대한 피드백과 교육과정 계획에 활용하고, 상급학교에 보고하여 교육의 연계성을 확보하며, 정부는 유아평가에 관한 연수와 교사협의회를 구축하여 교사들의 유아평가활동을 지원하여야 한다고 보았다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Nah, Kwi Ok photo

Nah, Kwi Ok
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE