Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

장애학생 상담교과 이수를 통한 예비상담교사들의 장애학생 상담에 대한 역할 수행역량 변화분석Analysis of Changes in Competence in Providing School Counseling for Students with Disabilities Among Preservice School Counselors Through Counseling Course for Students with Disabilities

Other Titles
Analysis of Changes in Competence in Providing School Counseling for Students with Disabilities Among Preservice School Counselors Through Counseling Course for Students with Disabilities
Authors
서유진
Issue Date
2011
Publisher
한국교원교육학회
Keywords
학교상담; 장애학생; 예비상담교사; 장애학생 상담교과; School Counseling; Students with Disabilities; Preservice School Counselors; Counseling Course for Students with Disabilities; School Counseling; Students with Disabilities; Preservice School Counselors; Counseling Course for Students with Disabilities
Citation
한국교원교육연구, v.28, no.2, pp.93 - 118
Journal Title
한국교원교육연구
Volume
28
Number
2
Start Page
93
End Page
118
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/17164
DOI
10.24211/tjkte.2011.28.2.93
ISSN
1738-7256
Abstract
통합교육 속 장애학생들의 심리적, 사회적 문제들을 해결시키고자 학교상담의 중요성이 대두되고 있는 가운데 상담교사들에게 특수교육의 기본 개념과 장애유형별 장애학생의 특징을 이해하며 장애학생을 위해 실질적으로 상담 프로그램을 개발하고 제공하는 역할 수행역량이 요구되고 있다. 이에 상담교사양성기관에서는 예비상담교사들의 장애학생 상담에 대한 역할 수행역량 강화를 위해 장애학생 상담교과를 필수 또는 선택 이수교과로 지정하여 제공하고 있다. 본 연구에서는 이러한 장애학생 상담교과 이수를 통해 예비상담교사들의 특수교육과 장애에 대한 이해정도, 장애학생 상담교사로서 역할수행 가능성, 장애학생 상담에 대한 인식과 태도가 어떻게 변화되는지를 분석하였다. 서울과 경기도 소재 교육대학원에서 상담교육을 전공하는 총 107명의 예비상담교사들이 특수아상담 수업 이수 전, 후에 설문지 조사에 참여하였다. 설문지 조사 결과, 장애학생 상담교과 이수를 통해 예비상담교사들의 특수교육과 장애에 대한 이해정도, 장애학생 상담교사로서 역할수행 가능성, 장애학생 상담에 대한 인식과 태도가 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 장애학생 상담 프로그램을 개발하고 장애학생 상담을 제공할 수 있는 역량있는 상담교사를 양성하기 위해서 장애학생 상담 관련 교과의 내용과 활동을 어떻게 구성하고 이를 운영해야 하는지에 대해 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE