Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지역사회에서의 이주배경 아동에 대한 멘토링 수업 진단과 개선 방안 연구: 순천향대학교 교양과목 운영 사례 분석Exploring the subject of Mentoring on the Needs of Students of Multicultural Family in a Local Society

Other Titles
Exploring the subject of Mentoring on the Needs of Students of Multicultural Family in a Local Society
Authors
박동성
Issue Date
2021
Publisher
인문학연구소
Keywords
다문화 멘토링; 다문화행복나눔프로젝트; MHP; 지역사회 멘토링; 순천향대학교; multicultural mentoring; Multicultural Happiness-sharing Project; MHP; mentoring for local society; Soonchunhynag University
Citation
순천향 인문과학논총, v.40, no.2, pp 85 - 117
Pages
33
Journal Title
순천향 인문과학논총
Volume
40
Number
2
Start Page
85
End Page
117
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/19167
DOI
10.35222/IHSU.2021.40.2.85
ISSN
1738-2173
2713-7325
Abstract
이 연구에서는 순천향대학교에서 지역사회의 이주배경 아동(다문화가정 자녀, 중도입국 자녀 등)을 대상으로 진행하는 다문화 멘토링 수업 <다문화행복나눔프로젝트>의 진행과정을 분석하고 수업 개선 방안을 도출했다. 수강생 모집, 멘토-멘티 매칭, 물품 구입과 현장 활동을 위한 예산 집행 등 멘토링 수업을 진행하기 위해서는 업무량이 상당히 많다. 이를 위해서는 담당교수 뿐 아니라 전담 인원의 지원이 필요하다. 멘토링 진행 과정에는 민원 처리, 멘토링 수행 상황 확인 등 지속적인 체크가 필요하다. 이주배경 아동에게 대학생 멘토는 학습 도우미이며 인생 선배로서의 의미를 가진다. 멘토에 대한 충분한 교육과 훈련, 책임의식과 사명감을 가지게 하는 것은 다문화 멘토링의 효과를 높이기 위한 중요한 요인이다. 또한 좋은 멘토링 결과를 만들기 위해서는 학점 부여 이외에 우수 활동자에 대한 보상을 하는 등 적절한 상벌체계가 필요하다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of International Cultural Studies > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Dong seong photo

Park, Dong seong
College of Global Business (Department of Global Culture Industry)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE