Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

OpenGL Compute Shader를 사용한 Conjugate Gradient Solver의 병렬 알고리즘Parallel Algorithm of Conjugate Gradient Solver using OpenGL Compute Shader

Other Titles
Parallel Algorithm of Conjugate Gradient Solver using OpenGL Compute Shader
Authors
VAHONGLY이도경홍민
Issue Date
2021
Publisher
한국컴퓨터정보학회
Keywords
Linear Solving; Conjugate Gradient; Sparse Matrix; Parallel GPU; OpenGL Compute Shader; 선형 해결; 반복 켤레 기울기법; 희소 행렬; 병렬 GPU; OpenGL Compute Shader
Citation
한국컴퓨터정보학회논문지, v.26, no.1, pp.1 - 9
Journal Title
한국컴퓨터정보학회논문지
Volume
26
Number
1
Start Page
1
End Page
9
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/19286
DOI
10.9708/jksci.2021.26.01.001
ISSN
1598-849X
Abstract
OpenGL compute shader는 다른 shader 단계와 다르게 동작하며, 병렬로 모든 데이터를 계산하는데 사용할 수 있다. 본 논문은 OpenGL compute shader에서 반복 켤레 기울기 방법을 통해 희소선형 시스템을 계산하기 위한 GPU 기반의 병렬 알고리즘 제안하였다. 제안된 희소 선형 해결 방법은 대칭인 양의 정부호 행렬과 같은 대형 선형 시스템을 해결하기 위해 사용된다. 본 논문은이 알고리즘을 사용하여 매트릭스 형식이 다른 8가지 예제들에 대해서 CPU와 GPU를 기반으로한 성능 비교 결과를 제공한다. 본 논문은 4가지 잘 알려져 있는 매트릭스 형식(Dense, COO, ELL and CSR)을 매트릭스 저장소를 사용하였다. 8개의 희소 매트릭스를 사용한 성능 비교 실험에서GPU 기반 선형 해결 시스템이 CPU 기반 선형 해결 시스템보다 훨씬 빠르며, GPU 기반에서0.64ms, CPU 기반에서 15.37ms의 평균 컴퓨팅 시간을 제공한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Engineering > Department of Computer Software Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hong, Min photo

Hong, Min
College of Software Convergence (Department of Computer Software Engineering)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE