Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

우리 마을 지도 만들기 활동이 중도 지적장애 초등학생의 지역사회 이동에 미치는 영향Case Study of Teaching to improve the Community Mobility of Elementary Students with Intellectual Disabilities

Other Titles
Case Study of Teaching to improve the Community Mobility of Elementary Students with Intellectual Disabilities
Authors
이성용
Issue Date
2011
Publisher
국립특수교육원
Keywords
학령기 전환교육; 지역사회 이동; 지역사회 적응; 사회과; 중도 지적장애 초등학생; school-based transition; community mobility; community adjustment; case study; elementary students with intellectual disabilities; students with severe disabilities
Citation
특수교육연구, v.18, no.1, pp 227 - 244
Pages
18
Journal Title
특수교육연구
Volume
18
Number
1
Start Page
227
End Page
244
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/19747
DOI
10.34249/jse.2011.18.1.227
ISSN
1229-2400
2713-6043
Abstract
본 연구의 목적은 중도 지적장애학생이 지역사회에 효과적으로 적응할 수 있도록 학령기 전환교육 관점에서 중도 지적장애 초등학생을 대상으로 우리 마을 지도 만들기 중재를 실시하여 지역사회 기초 적응 기술인 지역사회 이동능력을 향상시키는 것이다. 연구 대상은 중도 지적장애 초등학생 3명이고, 중재는 특수학급의 사회교과 수업을 활용하여 약 6개월간 이루어졌다. 연구 설계는 사례연구 방법을 사용하였으며, 연구 결과는 중도 지적장애 초등학생들의 지역사회 이동능력이 향상되었고 수업에 적극적으로 참여하는 등 긍정적인 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 학령기 전환교육 관점에서 논의되었으며, 중도 지적장애학생의 지역사회 적응 및 통합을 증진시키는 교육프로그램을 구성하는 데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE