Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

메타버스에서의 원격교육에 대한 인식 및 만족도 연구: 가상학습환경을 중심으로Perception and Satisfaction Study on Remote Education in the Metaverse: Focusing on the Virtual Learning Environment

Other Titles
Perception and Satisfaction Study on Remote Education in the Metaverse: Focusing on the Virtual Learning Environment
Authors
박지섭권혁준김협
Issue Date
Feb-2024
Publisher
한국전자거래학회
Keywords
Metaverse; Edutech; Spatial; Immersive Lectures; Network Stability; Space Design; 메타버스; 교육; 스페이셜; 현장감; 네트워크; 공간디자인
Citation
한국전자거래학회지, v.29, no.1, pp 1 - 16
Pages
16
Journal Title
한국전자거래학회지
Volume
29
Number
1
Start Page
1
End Page
16
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/25908
ISSN
2288-3908
2765-3846
Abstract
본 연구는 15주 동안 메타버스 플랫폼인 Spatial에서 시행한 강의를 통해, 메타버스의 교육적 이용 가능성을 확인했다. 총 25명의 학생이 참가하였고, 종료 후 학생들의 설문조사 결과와 교수자들의 의견을 통해 강의의 장점과 개선점을 분석했다. 메타버스 플랫폼으로 활용한 Spatial은 장소 제약 없고, 쉬운 접근성 덕분에 외부 전문가의 활용이 용이하며, 다양한 교육 공간에서 아바타를 통한 현장감 넘치는 강의로 학생들의 흥미를 유발하였다. 그러나 네트워크의 속도와 안정성을 개선해야 하며, 학생들을 위한 튜토리얼 제공과 교수자들이 교육 공간을 쉽게 구성할 수 있는 가이드라인이 필요하다는 것도 확인하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Global Business > Department of Economics and Finance > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hyuk Jun photo

Kwon, Hyuk Jun
College of Global Business (Department of Economics and Finance)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE