Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

장애 및 장애위험 영아의 사회성 발달 프로그램 연구 동향 분석Research Trend Analysis of Social Development Program for the Infants with Disabilities and those at Risk

Other Titles
Research Trend Analysis of Social Development Program for the Infants with Disabilities and those at Risk
Authors
이상희박애스더
Issue Date
2018
Publisher
한국학습장애학회
Keywords
장애 영아; 장애위험 영아; 영아의 사회성; 사회성 발달 프로그램; 연구 동향 분석; Infants with Disabilities; Infants at Risk; Sociability of Infants; Program for Social Development; Research Trend Analysis
Citation
학습장애연구, v.15, no.2, pp.165 - 189
Journal Title
학습장애연구
Volume
15
Number
2
Start Page
165
End Page
189
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/6551
DOI
10.47635/KJLD.2018.15.2.165
ISSN
1738-7337
Abstract
본 연구는 장애 및 장애위험 영아의 사회성 발달 프로그램의 국내 연구 동향 파악을 목적으로 1998년부터 2018년 2월까지 국내 학술지에 게재된 21편의 연구를 분석하였다. 전반적인 연구 동향으로 연구 대상, 연구 유형, 프로그램 설계 및 결과, 중재 방법에 관해 분석하였다. 그 결과, 연구 대상은 장애위험 영아 14편, 장애 영아 7편으로 나뉘고, 실험 연구가 18편으로 다수였다. 프로그램은 주로 가정에서 진행하였고, 프로그램 효과의 유지 여부를 검토한 연구는 10편으로 과반에 못 미쳤다. 독립변인은 자연적 환경 중재 전략을 사용하였고, 종속변인은 어머니와 영아 또는 교사와 영아의 상호작용의 변화를 시도한 프로그램이 가장 많았다. 프로그램 실시 결과, 전반적으로 영아의 사회성 발달에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 중재 방법은 부모를 대상으로 개별적 접근을 통해 과제 점검과 시범(모델링) 등을 실시한 것으로 나타났다. 따라서 향후 장애 및 장애위험 영아의 적절한 사회성 발달을 위한 교육적 지원 실행에 관한 후속 연구가 지속되어야 할 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Special Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sang Hee photo

Lee, Sang Hee
College of Humanities and Social Sciences (Department of Special Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE