Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영국 유아원 교사의 스토리텔링 방식: 동화를 중심으로Storytelling method of nursery teacher in England: Focused on fairy tales

Other Titles
Storytelling method of nursery teacher in England: Focused on fairy tales
Authors
곽정인나귀옥김경희
Issue Date
2017
Publisher
한국열린유아교육학회
Keywords
영국 유아원; 스토리텔링; 교육방식; 동화; nursery in England; storytelling; education method. fairy tale
Citation
열린유아교육연구, v.22, no.4, pp.117 - 143
Journal Title
열린유아교육연구
Volume
22
Number
4
Start Page
117
End Page
143
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/8146
DOI
10.20437/KOAECE22-4-06
ISSN
1226-8119
Abstract
본 연구의 목적은 스토리텔링의 교육적 가치에 대한 중요성을 인식하고 있는 영국 유아원 교사의 스토리텔링 방식을 질적 연구방법으로 고찰하고 분석함으로써 우리나라 유아교육기관의 교수전략에 대한 기초자료를 제공하는 데 있다. 이를 위하여 영국의 공립유아원 만 3세반 한 학급의 교사와 유아들을 대상으로 참여관찰 하였으며, 교사를 대상으로 면담을 실시하였다. 수집된 자료는 개방코딩 방식을 토대로 범주화하여 분석하였다. 연구결과, 동화를 중심으로 한 영국 유아원 교사의 스토리텔링 방식은 ‘상상하도록 말로 들려주기’, ‘다양한 극화경험 제공하기’, ‘상상적 체험이 가능한 놀이환경 조성하기’, ‘유아가 나만의 스토리를 만들도록 돕기’로 나타났다. 이러한 연구결과는 다른 문화권에서 이루어지는 스토리텔링 방식을 이해함과 동시에 스토리텔링이 이루어지는 교육현장의 맥락을 깊이 있게 살펴볼 수 있으리라 기대한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwak, Jung in photo

Kwak, Jung in
Graduate School of Education (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE