Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

프랑스 지역사회 교육공동체 실태 연구: 파리 18구 아미로-쎙프롱 지역의 교육정책과 지역사회개발정책의 구조화된 네트워킹 사례를 중심으로A Study on a Local Educational Community in France: Focusing on the Structured Networking of Educational and Local Community Development Policies in the Amiraux-Simplon Zone of the 18th District in Pa

Other Titles
A Study on a Local Educational Community in France: Focusing on the Structured Networking of Educational and Local Community Development Policies in the Amiraux-Simplon Zone of the 18th District in Pa
Authors
이영란김민
Issue Date
2017
Publisher
교육연구소
Keywords
지역사회 교육네트워킹; 지역사회개발정책; 파리 우트릴로 우선교육 네트워크; community educational networking; Local development policy; Utrillo REP+ of Paris
Citation
교육연구논총, v.38, no.1, pp 183 - 211
Pages
29
Journal Title
교육연구논총
Volume
38
Number
1
Start Page
183
End Page
211
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/8340
DOI
10.18612/cnujes.2017.38.1.183
ISSN
1738-9429
Abstract
본 연구는 프랑스 지역사회 교육공동체의 실태와 네트워크 작동방식, 교육 네트워킹의 구조를 탐색하는데 있다. 이를 위해 파리 18구 아미로-쎙프롱 지역에 근무하는 지역사회 네트워커들과 심층면담을 실시하였다. 자료 분석 결과 3가지의 특징이 드러났다. 첫째, 지역사회 네트워크 모형은 지역사회센터, 학교, 시청, 지역사회개발팀, 어쏘시에이션 등 거점기관 중심의 네트워킹으로 나타났다. 둘째, 지역사회 네트워커는 전문성과 역할분담, 파트너십을 근간으로 하여 지역사회 의사소통 연계망을 구조화 시키는 것으로 나타났다. 특히 네트워커의 원심력은 인력양성과 지역사회 프로젝트를 실현시키는 중추적인 역할을 하고 있었다. 셋째, 지역사회 프로젝트는 교육정책과 지역사회개발정책, 사회복지정책이 상호 보완되어 협력하는 일종의 다자간 프로젝트 유형을 띠고 있었다. 마지막으로 정책적인 협업은 지역주민-네트워커-지역사회 기관과의 네트워킹을 활성화 시키는 한편, 교육협력체계뿐 아니라 지역사회 복지환경 개선이라는 공동의 목표를 제시하고 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Youth Education and Counseling > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min photo

Kim, Min
College of Humanities and Social Sciences (Department of Youth Education and Counseling)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE