Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지속가능발전교육에 대한 유치원 교사의 개념인식과 실천 의지Kindergarten Teachers’ Conception Recognition and Practical Will upon Education for Sustainable Development

Other Titles
Kindergarten Teachers’ Conception Recognition and Practical Will upon Education for Sustainable Development
Authors
김은정유영의
Issue Date
2016
Publisher
인문학연구소
Keywords
education for sustainable development; kindergarten teacher; pratical will; 지속가능발전교육; 유치원 교사; 실천 의지
Citation
순천향 인문과학논총, v.35, no.4, pp 89 - 114
Pages
26
Journal Title
순천향 인문과학논총
Volume
35
Number
4
Start Page
89
End Page
114
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/9531
ISSN
1738-2173
2713-7325
Abstract
본 연구는 경기, 충청, 제주 지역에 소재한 유치원 교사 300명을 대상으로 지속가능발전교육의 개념과 필요성, 실천 의지에 대한 인식을 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에서 사용한 도구는 질문지이다. 자료처리는 지속가능발전교육에 대한 개념은 빈도와 χ2 검증을 구하였으며, 필요성 및 실천 의지는 배경변인별로 평균과 표준편차를 구하고 일원변량분석을 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 지속가능발전교육의 개념에 대해서는 기관유형, 경험유무에서만 차이가 있었고, 지속가능발전교육의 필요성에 대해서는 학력, 경력, 기관유형, 경험유무에서 차이가 있었다. 둘째, 지속가능발전교육의 실천 의지에 대해서는 연령, 경력, 기관유형, 경험유무에서 차이가 있었다. 이러한 연구결과에 기초하여 지속가능발전교육의 영역별 내용에 대한 유치원 교사의 실천 의지를 증진시키는 교육이 필요함을 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Y00, Yung eui photo

Y00, Yung eui
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE