Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

무용전공 대학생들이 지각하는 지도자와 상호작용, 기본심리욕구 및 무용몰입의 구조적 관계The Structural relationship among Teacher-Student Interaction, Basic Psychological needs, and Dance Commitment on University Student Majoring in Dance

Other Titles
The Structural relationship among Teacher-Student Interaction, Basic Psychological needs, and Dance Commitment on University Student Majoring in Dance
Authors
전미애[전미애]강현우[강현우]
Issue Date
2017
Publisher
무용역사기록학회
Keywords
무용전공대학생; 지도자-학생 상호작용; 기본심리욕구; 무용몰입; university student majoring dance; teacher-dancer interaction; basic psychological needs; dance commitment
Citation
무용역사기록학, v.47, pp.175 - 195
Indexed
KCI
Journal Title
무용역사기록학
Volume
47
Start Page
175
End Page
195
URI
https://scholarworks.bwise.kr/skku/handle/2021.sw.skku/31815
ISSN
2383-5214
Abstract
이 연구는 무용전공 대학생과 지도자 상호작용, 기본심리욕구, 무용몰입의 구조적 관계를 검증함으 로써 실제 무용현장에서 효율적인 지도 및 학습 방안에 도움이 되는 자료를 제공하기 위한 목적이 있 다. 연구의 대상은 서울 및 경기에 위치한 4년제 대학 중 7개 대학의 무용학과에 재학 중인 무용전공대 학생 337명의 자료를 최종자료로 연구를 실시하다. 수집된 자료는 PASW 21.0, AMOS 18.0 프로그 램을 이용하여 기술통계, 신뢰도분석, 상관분석, 확인적 요인분석, 구조방정식모형분석을 시행하다. 그 결과 무용전공 대학생들과 지도자의 상호작용은 기본심리욕구와 무용몰입에 직접적으로 정적인 향을 미치는 것으로 나타났으며, 기본심리욕구는 무용몰입에 직접적으로 정적인 향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 기본심리욕구는 지도자와 학생의 상호작용과 무용몰입의 관계를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Sport Science > Department of Sport Science > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE