Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘자기진단모형’에 기초한 의사소통교육의 성과에 대한 실증적 연구 - 성균관대학교 학부대학 의사소통교육을 중심으로 -An Empirical Study on the Performance of Communicative Education based on the Self-Appraisal Model: Evidence from the Undergraduate School of Sungkyunkwan University

Other Titles
An Empirical Study on the Performance of Communicative Education based on the Self-Appraisal Model: Evidence from the Undergraduate School of Sungkyunkwan University
Authors
김종규[김종규]한상우[한상우]원만희[원만희]
Issue Date
2016
Publisher
한국수사학회
Keywords
Communicative education; Communicative competence; 의사소통교육; 의사소통역량; 자기효능감; 자기평가 모형
Citation
수사학, no.26, pp.143 - 173
Indexed
KCI
Journal Title
수사학
Number
26
Start Page
143
End Page
173
URI
https://scholarworks.bwise.kr/skku/handle/2021.sw.skku/39876
ISSN
1738-415X
Abstract
의사소통교육의 목적은 학생들의 의사소통역량을 함양하고 증진시키는 데 있으며, 그것의 실질적인 함양과 증진이 의사소통교육의 성과이다. 이러한 의미에서 의사소통교육이 그 성과를 유지하고 확대해 나갈 수 있도록 하는 것은 학문 공동체로서의 대학의 교육이 추구해야 할 중요한 방향 중 하나이다. 아쉬운 점은 여전히 교양교육의 강화와 전공교육의 강화가 비례를 이루지 못하는 현실이다. 이 같은 현실에서 의사소통교육은 지속적으로 위협받고 있다. 의사소통역량과 전공교육의 상관성을 고려한다면, 우리는 최소한 전공교육의 강화를 위해서라도 의사소통역량을 지속적으로 함양하고 증진할 수 있는 최소한의 교육환경은 반드시 확보될 수 있어야만 할 것이다. 이를 위해 본 연구는 의사소통교육의 적용 성과를 성균관대학교 학생들을 대상으로 실증적으로 검증하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
University College > ETC > 1. Journal Articles
University College > University College > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher WON, MAN HEE photo

WON, MAN HEE
University College
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE