Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

산업대학 성인학습자의 학습경험 의미에 대한 현상학적 접근Phenomenological Approach to the Meaning of Mature Aged Students' Learning Experiences in College of Industry

Other Titles
Phenomenological Approach to the Meaning of Mature Aged Students' Learning Experiences in College of Industry
Authors
엄미란최은수
Issue Date
Nov-2013
Publisher
한국성인교육학회
Keywords
Mature aged students; Learning experiences; Experienced learning; Meaning of learning; 성인학습자; 경험학습; 학습경험; 학습의 본질
Citation
Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE), v.16, no.4, pp.135 - 166
Journal Title
Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE)
Volume
16
Number
4
Start Page
135
End Page
166
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/11950
ISSN
1229-3075
Abstract
인간은 배움으로 성장한다는 관점에서 학력단절의 과거를 지닌 성인에게 다시 배움의 길로 들어섬은 그들의 삶에 중요한 의미가 된다. 본 연구의 목적은 산업대학 성인학습자의 학습경험에 대한 의미를 밝히는 데 있다. 또한 산업대학 성인학습자 학습경험의 의미를 심층적으로 이해하기 위하여 질적연구방법 중 현상학적 연구방법을 활용하였다. 본 연구의 결과, 여섯 가지 의미구성요소가 도출되었다. <고졸자로서의 서러움>, <학습경험 과정을 통한 ‘나’ 찾아가기>, <학습경험과 경험학습의 순환과정>, <배움의 성취>, <학습 전(全)과정에 걸쳐 일어나는 3단계로 분류되는 ‘성찰’>, <‘인간되기’를 향한 지속적 성장>이다. 따라서 ‘삶’과 ‘학습’과 ‘경험’이 일직선상에 있으며, 학습경험은 인생의 전 과정에서 이루어지고, 그 의미는 인간다운 삶을 위한 ‘인간되기’인 것으로 나타났다. 나아가 성인학습자의 학습경험은 그들 삶의 변화의 효과성에 비추어 볼 때 고졸자뿐만 아니라 일반 성인으로 확대될 필요가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Eun Soo photo

Choi, Eun Soo
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE