산업대학 성인학습자의 학습경험 의미에 대한 현상학적 접근Phenomenological Approach to the Meaning of Mature Aged Students' Learning Experiences in College of Industry
- Other Titles
- Phenomenological Approach to the Meaning of Mature Aged Students' Learning Experiences in College of Industry
- Authors
- 엄미란; 최은수
- Issue Date
- Nov-2013
- Publisher
- 한국성인교육학회
- Keywords
- Mature aged students; Learning experiences; Experienced learning; Meaning of learning; 성인학습자; 경험학습; 학습경험; 학습의 본질
- Citation
- Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE), v.16, no.4, pp.135 - 166
- Journal Title
- Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE)
- Volume
- 16
- Number
- 4
- Start Page
- 135
- End Page
- 166
- URI
- http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/11950
- ISSN
- 1229-3075
- Abstract
- 인간은 배움으로 성장한다는 관점에서 학력단절의 과거를 지닌 성인에게 다시 배움의 길로 들어섬은 그들의 삶에 중요한 의미가 된다. 본 연구의 목적은 산업대학 성인학습자의 학습경험에 대한 의미를 밝히는 데 있다. 또한 산업대학 성인학습자 학습경험의 의미를 심층적으로 이해하기 위하여 질적연구방법 중 현상학적 연구방법을 활용하였다. 본 연구의 결과, 여섯 가지 의미구성요소가 도출되었다. <고졸자로서의 서러움>, <학습경험 과정을 통한 ‘나’ 찾아가기>, <학습경험과 경험학습의 순환과정>, <배움의 성취>, <학습 전(全)과정에 걸쳐 일어나는 3단계로 분류되는 ‘성찰’>, <‘인간되기’를 향한 지속적 성장>이다. 따라서 ‘삶’과 ‘학습’과 ‘경험’이 일직선상에 있으며, 학습경험은 인생의 전 과정에서 이루어지고, 그 의미는 인간다운 삶을 위한 ‘인간되기’인 것으로 나타났다. 나아가 성인학습자의 학습경험은 그들 삶의 변화의 효과성에 비추어 볼 때 고졸자뿐만 아니라 일반 성인으로 확대될 필요가 있다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/11950)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.