Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

외국어교육의 문화교육 - 미국의 National Standards for Foreign Language Learning을 중심으로 -Incorporating Culture in Foreign Language Education: the Case of the National Standards for Foreign Language Learning in the US

Other Titles
Incorporating Culture in Foreign Language Education: the Case of the National Standards for Foreign Language Learning in the US
Authors
박준언
Issue Date
Dec-2012
Publisher
국제한국언어문화학회
Keywords
foreign language education; culture education; National Standards for Foreign Language learning; curriculum; 외국어교육; 문화교육; 미국국가외국어학습표준; 교육과정
Citation
한국언어문화학, v.9, no.2, pp.49 - 73
Journal Title
한국언어문화학
Volume
9
Number
2
Start Page
49
End Page
73
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/13031
ISSN
1738-2793
Abstract
최근에 전 세계적으로 외국어교육에 있어서 문화교육의 중요성이 부각되고 있다. 외국어로서의 한국어교육도 이러한 국제적인 추세에 예외가 아니지만, 문화를 교육과정에 통합하는 시도는 아직 초보단계에 머물고 있다. 본 논문에서는 미국의 외국어교사협의회가 중심이 되어 제시한 ‘미국 외국어학습 표준’을 중심으로 문화적 요소가 외국어교육과정에 어떻게 접목될 수 있는지에 대해 소개하였다. 미국의 외국어교육과정 지침은 우리나라의 한국어교육과정 개발, 특히 문화적 내용이 포함된 교육과정 개발에 많은 시사점을 줄 수 있을 것이다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Humanities > Department of English Language & Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE