Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학생의 자기결정성동기, 자기조절학습, 학업성취 간의 구조분석The Structural Relationship among the Self-determination Motivation, Self-regulated Learning, and Academic Achievement in Elementary School

Other Titles
The Structural Relationship among the Self-determination Motivation, Self-regulated Learning, and Academic Achievement in Elementary School
Authors
최병연유경훈
Issue Date
Dec-2010
Publisher
인하대학교 교육연구소
Keywords
Self-determination motivation; Self-regulated learning; Academic achievement; Elementary school students; 초등학생; 자기결정성동기; 자기조절학습; 학업성취
Citation
교육문화연구, v.16, no.3, pp.183 - 203
Journal Title
교육문화연구
Volume
16
Number
3
Start Page
183
End Page
203
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/15377
DOI
10.24159/joec.2010.16.3.183
ISSN
1598-9283
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 아동의 자기결정성 동기, 자기조절학습과 학업 성취 간의 관계모형을 검증함으로써 교육현장에서 학업성취에 영향을 미치는 변인들을 규명하고자 하는데 있다. 초등학생들의 자기결정성이 높아지는 것은 학업성취에 직접적인 영향을 주기보다는 스스로 학습하려는 자기조절학습을 통해 학업성취에 영향을 줄 것이라는 구조방정식 모형을 설정하여, 자기조절학습이 학생들의 학업성취에 매개역할을 하는지를 실증적으로 검증하였다. 이러한 연구목적을 위하여 초등학교 5-6학년 245명을 대상으로 자기결정성동기 검사, 자기조절학습 검사를 실시하였으며 학업성취도 점수를 수집하였다. 분석결과 자기조절학습은 학업성취에 직접적인 설명력이 높게 나타났으며, 자기결정성 동기는 학업성취를 직접적으로 설명하기 보다는 자기조절학습을 매개로 학업성취를 설명해주는 것으로 밝혀졌다. 이에 따라 학업성취와 상관이 있는 다른 요소들과의 구조적 경로에 대한 체계적인 추후 분석의 필요성을 제안하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Early Child Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yu, Gyeong Hun photo

Yu, Gyeong Hun
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE