Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

A Comparative Study on Contractual and Negotiable Nature of the Bill of Lading under English Law and American Law

Authors
이병문
Issue Date
2007
Publisher
한국해법학회
Keywords
선하증권; 채권적 효력; 권리증권; 해상운송계약; 유가증권; Bill of Lading; Negotiability; Transferability; Carriage of Goods by Sea; Contractual Role of Bill of Lading
Citation
한국해법학회지, v.29, no.2, pp.233 - 261
Journal Title
한국해법학회지
Volume
29
Number
2
Start Page
233
End Page
261
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/17973
ISSN
1598-0812
Abstract
이 논문은 선하증권의 채권적 효력과 권리증권으로서의 기능 및 이들 상호간의 연관 관계에 관한 논문이다. 이들에 관한 연구는 주로 영미법계의 대표라 할 수 있는 영국법과 미국법 상의 관련 규정 및 판례의 태도를 비교법에 의한 분석을시도하였다. 이러한 비교연구의 결과 선하증권의 채권적 효력으로서 송하인과 운송인간에 운송계약의 증빙으로서만 기능하는 영국법의 입장과는 달리 미국법에서는 선의의 소지인 이외에 송하인에게도 선하증권은 운송계약의 결정적인 증빙으로서의 기능을 함을 볼 수 있었으며, 선하증권 관련 일반거래관행의 관점에서 후자의 견해가 보다 타당함을 역설하고 있다. 한편 이러한 견해는 미국법상 선하증권의 완전한 유통성의 부여가 보다 타당하다는 주장과 더불어 완전한 유통성이 부여된 선하증권은 환어음과 같은 유가증권으로서 그 자체가 계약으로서 분류됨을 의미한다는 견해와 일치한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Economics and International Commerce > Department of Global Commerce > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Byung Mun photo

Lee, Byung Mun
College of Economics and International Commerce (Department of Global Commerce)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE