Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘쓴소리’의 담화기능

Authors
김용진
Issue Date
Apr-2007
Publisher
담화·인지언어학회
Keywords
' bitter advice' ; critical discourse analysis; discourse function; media bias; speech acts; ' bitter advice' ; critical discourse analysis; discourse function; media bias; speech acts
Citation
담화와 인지, v.14, no.1, pp.1 - 20
Journal Title
담화와 인지
Volume
14
Number
1
Start Page
1
End Page
20
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/18210
DOI
10.15718/discog.2007.14.1.1
ISSN
1226-5691
Abstract
결론본 논문에서는 1990년대 초에 한국의 저널리즘에 갑자기 등장하여 2002년 이후 매우 활발히 사용되고 있는 ‘쓴소리’라는 보도 표현을 분석하였다. 먼저 ‘쓴소리’가 개입된 보도기사의 형식을 알아보고 이 표현이 신문에 사용될 때 신문기자, 발화자, 발화 대상자 사이에 형성되는 상호적 심리 태도를 논의하였다. 이 논의에서 우리는 ‘쓴소리’라는 화행 표현이 매우 가치주입적이라는 것을 알았다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Humanities > Department of English Language & Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Yong jin photo

Kim, Yong jin
College of Humanities (Department of English Language & Literature)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE