성인교육자 리더십과 리더십 개발 연구를 위한 이슈의 개념화와 이론적 틀Conceptualization of issues and theoretical framework for the study of Adult Educator's Leadership and Leadership Development
- Other Titles
- Conceptualization of issues and theoretical framework for the study of Adult Educator's Leadership and Leadership Development
- Authors
- 최은수
- Issue Date
- Aug-2006
- Publisher
- 한국성인교육학회
- Keywords
- adult educator; adult educator' s leadership; leadership development; leadership development program; adult educator; adult educator' s leadership; leadership development; leadership development program; 성인교육자. 성인교육자 리더십; 리더십 개발; 리더십 개발 프로그램
- Citation
- Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE), v.9, no.3, pp.107 - 143
- Journal Title
- Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE)
- Volume
- 9
- Number
- 3
- Start Page
- 107
- End Page
- 143
- URI
- http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/18803
- ISSN
- 1229-3075
- Abstract
- 이 연구는 성인교육자 리더십을 논함에 있어서 일반적인 리더십 이론에 근거한 전통적 및 현대적 리더십 연구, 성인교육학적 맥락에서의 성인 교육자를 위한 리더십 이슈의 개념화, 그리고 이들의 리더십 개발을 위한 이론적 틀을 형성하는 절차를 고찰하는데 그 목적을 두고 있다. 성인교육자 리더십 연구와 관련된 이슈들은 성인교육자의 기능과 사명, 성인교육자 리더십의 개념화, 성인교육자 리더십의 신념과 가치, 성인교육자 리더십의 영역, 성인교육자 리더십의 유형, 성공적인 성인교육 리더들의 특성 등이다. 기본적으로 성인교육자는 여섯 가지 리더십을 기초적인 자질로 갖추고 있어야 한다. 그것은 행정관리 리더십, 장학 리더십, 교수 리더십, 조직문화 리더십, 팀 리더십, 그리고 권한 위임 리더십 등이다. 성인교육 리더는 인적 및 물적 자원의 활용 효과가 극대화되도록 이러한 여섯 가지 리더십 자질과 성인교육적인 특성을 바탕으로 조직을 운영해 나가야 한다. 성인교육자의 리더십 개발 모델은 측정, 도전, 지원으로 이루어지는 다양한 리더십 개발 경험을 마련하고, 그 경험으로부터 배우는 사람들의 능력을 향상시키며, 다양한 리더십 개발 경험을 통합하고 조직의 맥락에 그것들을 포용하는 방식에 근거한다.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.