Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

두줄쓰기 창의기법 적용 동시짓기 활동이 유아의 창의적 능력과 창의적 성격 향상에 미치는 효과The Effect of a Poem Making Activity using Two-Line Writing Creative Technique on Improving Creative Ability and Creative Personality of Young Children

Other Titles
The Effect of a Poem Making Activity using Two-Line Writing Creative Technique on Improving Creative Ability and Creative Personality of Young Children
Authors
고성희이경화김정연
Issue Date
Mar-2018
Publisher
사단법인 인문사회과학기술융합학회
Keywords
두줄쓰기기법; 동시짓기활동; 유아; 창의적 능력; 창의적 성격; two-line writing technique; poem making activity; young children; creative ability; creative personality
Citation
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, v.8, no.3, pp.69 - 78
Journal Title
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지
Volume
8
Number
3
Start Page
69
End Page
78
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/31881
DOI
10.21742/AJMAHS.2018.03.25
ISSN
2383-5281
Abstract
본 연구는 두줄쓰기 창의기법을 활용한 동시짓기 활동이 유아의 창의적 능력 및 창의적 성격을 향상시키기에 효과적인지를 확인하는데 목적을 두고, 실험집단과 통제집단 실험설계로 유아 30명을 대상으로 실험연구를 진행하였다. 연구대상은 서울지역의 어린이집에 재원 중인 만4세 2개 반을 무선 선정하여, A학급 15명을 실험집단, B학급 15명을 통제집단으로 배정하였다. 실험집단에서는 두줄쓰기기법을 활용한 동시짓기 활동을 적용하였고, 통제집단에서는 누리과정에 기초한 동시감상활동을 하였다. 그리고 실험 전·후에 유아용 통합창의성검사(이경화, 2014)를 하였고, 집단 간 독립표본 t-test와 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과, 두줄쓰기기법을 활용한 동시짓기 활동은 유아의 창의적 능력 및 성격 향상에 효과적인 것으로 확인되었다. 따라서 유아교육현장에서 유아의 창의성 계발을 위하여 두줄쓰기기법을 활용한 동시짓기 활동이 의미 있게 사용되어, 유아를 창의융합인재로 육성시킬 수 있는 가능성을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Kyung Hwa photo

Lee, Kyung Hwa
Department of Lifelong Education
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE