Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

도(道)가 철학에 따른 중국 산수화 여백기법의 전시 적용 - 중국 베이징의 미술관을 중심으로 -Chinese landscape painting technique based on Taoist philosophy exhibit application - Focusing on China-Beijing Art Museum -

Other Titles
Chinese landscape painting technique based on Taoist philosophy exhibit application - Focusing on China-Beijing Art Museum -
Authors
현걸김남효
Issue Date
Dec-2019
Publisher
대한전시디자인학회
Keywords
道(도)가 철학; 중국화; 중국 산수화; 여백기법; 베이징 미술관; Taoist philosophy; Chinese painting; Chinese landscape painting; Blank techniques; Beijing Art Museum
Citation
전시디자인연구, v.16, no.2, pp.31 - 44
Journal Title
전시디자인연구
Volume
16
Number
2
Start Page
31
End Page
44
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/35707
DOI
10.34144/EDS.32.3
ISSN
1225-004X
Abstract
중국 산수화는 중국화의 일종이며 산수라고도 불리는 산천의 자연경관을 주제로 그리는 중국의 전통 회화이다. 중국 산수화의 여백기법은 도(道)가 철학의 완전한 구현이라고도 볼 수 있다. 일상 속 스트레스의 증가와 나날이 발전되는 시대의 배경 아래 중국의 현대인들은 중국의 전통문화가 담긴 소박하고 편안한 공간을 추구한다. 중국화는 중국 전통문화 정신의 가장 큰 해석이며 중국화의 일종인 중국 산수화의 구도법 중 여백기법은 중국화 전시공간에서 흔히 볼 수 있다. 전시공간에서 여백의 작용은 작품을 감상하는 관람객으로 하여금 무한적인 상상을 할 수 있는 공간의 여지를 주며 큰 범위의 여백으로 인하여 작품을 더욱 돋보이게 하는 등 다양한 방면에서 영향을 준다. 중국의 수도인 베이징에 있는 미술관을 분석하여 여백의 특성과 여백의 효과를 분석해낸다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Engineering > School of Architecture > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE