Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

고교학점제 도입에 따른 학교공간혁신사업의 사전기획연구The Direction of Pre-planned Research on the School Space Innovation Project Following the Introduction of the High School Credit System

Other Titles
The Direction of Pre-planned Research on the School Space Innovation Project Following the Introduction of the High School Credit System
Authors
유해연박성철임종헌한다빈정지원
Issue Date
Aug-2021
Publisher
대한건축학회
Keywords
공간혁신사업; 교육공간; 참여형 디자인; 고교학점제; 강원도 교육청; Space innovation project; educational space; participatory design; High School Credit System; Gangwon Provincial Office
Citation
대한건축학회논문집, v.37, no.8, pp.53 - 64
Journal Title
대한건축학회논문집
Volume
37
Number
8
Start Page
53
End Page
64
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/41398
DOI
10.5659/JAIK.2021.37.8.53
ISSN
2733-6239
Abstract
본 연구는 교육부의 고교학점제 시행 사업 방향과 강원도교육청의 학교공간혁신사업의 계획안을 분석하여 향후 사전기획 연구의 방향성을 제안하는데 목적이 있다. 이를 위해 평창고등학교의 본관 개축을 위한 학교공간혁신 사업의 사전기획연구 사례를 분석하였으며, 기존의 사전기획연구와의 차별성과 시사점을 밝혔다. 연구에 앞서 유관 사업 보고서 등의 문헌연구와 정책분석이 선행되었으며, 참여형 워크숍과 프로세스 및 프로그램개발을 위한 전문가 자문 등이 진행되었다. 본 연구는 첫째, 고교학점제 도입으로 인한 학교 공간 변화의 필요성과 관련 정책에 대해 알아보았다. 둘째, 현재 진행되고 있는 사전기획연구의 현황 및 한계를 살펴보았고, 셋째, 평창고등학교를 중심으로 프로그램 및 프로세스 개발, 전문가 자문, 사용자 참여 디자인 워크숍을 통해 사전기획연구의 개선방향을 제안하였다. 본 연구는 평창고에 부합하는 스페이스프로그램(안)을 도출하기까지 기존의 사전기획 연구보다 교육청 수준과 학교 현장 수준의 교육과정분석을 포함한 더 세부적인 단계로 나누어 프로세스를 운영하였다는 측면에서 시사하는 바가 크다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Engineering > School of Architecture > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yoo, Hae yeon photo

Yoo, Hae yeon
College of Engineering (School of Architecture)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE