Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초중등학교에서 진로 핵심역량 함양을 위한 사회영역 융합수업모델 개발Development of Confluence Model for Improvement of Career Related Core Competencies in Social Sector in Elementary and Secondary Schools

Other Titles
Development of Confluence Model for Improvement of Career Related Core Competencies in Social Sector in Elementary and Secondary Schools
Authors
이경화신오순
Issue Date
Oct-2017
Publisher
사단법인 인문사회과학기술융합학회
Keywords
confluence instruction model; core competence; career related core competency; delphi survey; elementary and secondary school career education; 진로관련 핵심역량. 사회융합수업모델. 델파이조사. 창의인성교육. 초중등 진로교육
Citation
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, v.7, no.10, pp.491 - 502
Journal Title
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지
Volume
7
Number
10
Start Page
491
End Page
502
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/7152
DOI
10.14257/ajmahs.2017.10.85
ISSN
2383-5281
Abstract
본 연구는 초, 중등학교에서의 진로교육을 위하여 진로관련 핵심역량을 함양하기 위한 사회영역 융합수업모델을 개발하는데 목적이 있다. 이를 위하여 1단계로 사회영역에서 요구되는 핵심역량을 도출하고 델파이 조사를 통해 역량변인을 확인하였으며, 2단계로 핵심역량을 함양할 수 있는 사회영역 융합수업모델을 개발하였다. 그 후 초중등 학교에 적용하여 효과를 확인하였다. 연구방법은 선행연구 분석과 전문가집단 인터뷰 및 델파이 조사, 실험 등을 활용하였다. 본 연구 결과, 미래 사회영역(5개 영역)에서 요구하는 핵심역량으로 기초(공통) 핵심역량과 사회영역 세부핵심역량을 도출하였으며, 초중등 학교에서 사회관련 교과 수업, 진로교육 및 창의․인성교육 등을 위해 효과적으로 적용할 수 있는 ‘핵심역량 함양을 위한 융합 수업모델’을 학교 급별 각 10종씩 개발하였다. 그리고 수업모델의 효과를 확인하기 위하여 핵심역량 체크리스트, 교과기반 핵심역량 평가(동형검사 2종)도 개발하였다. 수업모델과 평가도구 개발 후에 초중등 사회과 수업에 실험 적용하여 효과가 있다는 점을 확인하였다. 본 연구에서는 초중등학교에서 진로 핵심역량 향상을 위한 사회영역 융합수업모델 개발에 대하여 안내하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Information Technology > ETC > 1. Journal Articles
College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shin, Oh-Soon photo

Shin, Oh-Soon
College of Information Technology (Department of IT Convergence)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE