Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Engeström의 활동이론 관점에서 바라본 자생적 도시마을공동체 활동체계들 간의 역학적 관계 및 참여자의 학습경험 탐색Exploring the Dynamic Relationship among Self-sustainable Urban Communities and Learning Experience of the Participants from Engeström’s Activity Theory Perspective

Other Titles
Exploring the Dynamic Relationship among Self-sustainable Urban Communities and Learning Experience of the Participants from Engeström’s Activity Theory Perspective
Authors
정혜경전주성
Issue Date
Dec-2016
Publisher
인하대학교 교육연구소
Keywords
활동이론; 확장학습; 활동체계; 자생적 도시마을공동체; 학습경험; Activity Theory; Expansive Learning; Activity System; Self-sustainable Urban Community; Learning Experience
Citation
교육문화연구, v.22, no.6, pp.537 - 563
Journal Title
교육문화연구
Volume
22
Number
6
Start Page
537
End Page
563
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/8383
ISSN
1598-9283
Abstract
이 연구의 목적은 Engeström의 활동이론 관점에서 자생적 도시마을공동체 활동체계들 간의역학관계와 참여자들의 학습경험 특성을 탐색하는 데 있다. 이 연구는 사례연구방법을 이용하여수행되었으며, 연구사이트는 저소득 맞벌이 가정 및 조손 가정으로 인하여 방치된 아이들의 수가 서울시 평균 이상인 서울 목2동이다. 연구사례는 9개의 활동체계들이다. 연구자료는 심층인터뷰, 직접관찰, 온오프 문서자료 등을 활용하였다. 연구결론은 다음과 같다. 첫째, 도시마을 공동체성의 회복에 각 활동체계들의 협력적 상호작용이 매우 중요하다. 둘째, 자생적 마을공동체 활동체계 참여자들의 학습은 근본적으로 개인행동의 변화보다는 집단적 차원의 활동 목표, 문제영역 혹은 대상의 확장적 변화를 이끈 확장학습(expansive learning)의 특성을 갖는다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Ju Sung photo

Jun, Ju Sung
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE