Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

평생학습 개인실태조사의 문제점 분석과 개선방향 탐색A Critics on National Lifelong Learning Survey for Individual Learners: Issues and Moving forward

Other Titles
A Critics on National Lifelong Learning Survey for Individual Learners: Issues and Moving forward
Authors
박성호김진희전주성
Issue Date
May-2015
Publisher
한국방송통신대학교 원격교육연구소
Keywords
lifelong learning; survey for individual learners; lifelong education statistics; survey item development; 평생학습; 개인실태조사; 평생교육통계; 조사 항목 개선
Citation
평생학습사회, v.11, no.2, pp.81 - 107
Journal Title
평생학습사회
Volume
11
Number
2
Start Page
81
End Page
107
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/9107
ISSN
1738-0057
Abstract
이 연구는 국가수준의 평생학습 개인실태조사의 문제점과 제약을 분석하고, 향후 개선방향을 탐색하였다. 조사목적, 조사대상, 조사내용, 조사방법 등 네 가지 분석틀을 기준으로 현재 평생학습 개인실태조사의 제 문제와 방향을 탐색하고 이를 위해서 문헌연구방법, 초점집단면담법(FGI), 전문가 의견조사 및 내용타당도(Content Validity Ratio, CVR) 분석법을 활용하였다. 연구 결과, 첫째, 신뢰롭고 현실적합성 있는 평생교육통계 정보를 수집하기 위해서는 국가수준에서 평생학습의 정의, 영역, 유형 등에 대한 명료화와 표준화가 필요하다. 둘째, 우리나라 성인의 전 생애 기간에 걸친 평생학습 실태에 대한 통합적 조사가 필요하다. 셋째, 지역수준을 대표할 수 있는 실태조사의 표집규모 확대가 필요하다. 넷째, 신뢰도 높은 통계자료 생산을 위해서는 평생학습 유형 분류에 따른 조사 범위의 한정이 필요하다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Ju Sung photo

Jun, Ju Sung
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE