Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초중고 학생들의 개인창의성과 집단창의성 및A comparative study on effects of home and classroom environment on individual creativity and group creativity

Other Titles
A comparative study on effects of home and classroom environment on individual creativity and group creativity
Authors
유경훈
Issue Date
Apr-2015
Publisher
한국영재교육학회
Keywords
개인창의성; 집단창의성; 가정환경; 교실환경; 초중고 학생; individual creativity; group creativity; home environment; classroom climate; school students
Citation
영재와 영재교육, v.14, no.1, pp.201 - 222
Journal Title
영재와 영재교육
Volume
14
Number
1
Start Page
201
End Page
222
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/9176
DOI
10.17839/jksgt.2015.14.1.201
ISSN
1975-4949
Abstract
본 연구는 초중고 집단별로 개인창의성과 집단창의성 간에 의미있는 차이가 있는지 알아보고자 실시되었다. 또한 개인창의성, 집단창의성, 가정환경, 교실환경 변인들 간의 구조모형을 검증하여 초중고 집단별로 경로계수가 다른지의 여부를 다집단분석을 활용하여 밝혀보고자 한다. 연구대상은 초등학생 225명, 중학생 181명, 고등학생 329명으로 총 735명의 자료를 분석하였다. 개인창의성과 집단창의성의 차이를 살펴본 결과 집단창의성 점수가 개인창의성 점수보다 의미있게 높은 것으로 나타났으며 하위요인별로는 학교급별에 따라 다르게 나타났다. 구조모형 검증의 결과는 가정환경은 개인창의성과 집단창의성에 의미있는 영향력을 나타내는 것으로 나타났으며 교실창의성은 집단창의성에 의미있는 설명력이 나타났다. 초등학생의 경우는 교실창의성이 개인창의성을 설명해주는 것으로 나타났으며 중학생의 경우는 가정환경이 개인창의성을 의미있게 설명해주었으며, 고등학생의 경우 개인창의성이 집단창의성을 가장 잘 설명해주는 것으로 나타났다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Early Child Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yu, Gyeong Hun photo

Yu, Gyeong Hun
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE