Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생 팀 프로젝트 수행에서 나타나는 갈등 관리와 인식에 대한 연구Conflict Management and Perception Regarding College Students’ Team Projects

Authors
이유미
Issue Date
2015
Publisher
강원대학교 인문과학연구소
Keywords
Team Projects; conflict management; perception; communication; communication style; positivity; efficiency; 팀 프로젝트; 갈등관리; 인식; 의사소통; 의사소통 스타일; 적극성; 효과
Citation
인문과학연구, no.47, pp 595 - 612
Pages
18
Journal Title
인문과학연구
Number
47
Start Page
595
End Page
612
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10165
ISSN
2005-1263
Abstract
이 연구의 목적은 대학생 팀 프로젝트 수행에서 나타나는 갈등 관리 양상을 알아보는 데 있다. 팀 프로젝트 형식을 수업에 적용하는 이유는 학습에 있어서 주체성을 높이고, 소그룹 의사소통을 통한 의사소통 불안감을 없애며, 의사소통 방법을 익히는 것을 넘어 개인적 사고의 한계를 넘는 과업 수행의 시너지 효과를 내기 위한 방법이다. 그러나 현실적인 측면에서 팀 프로젝트를 수행하는 대학생의 경우 팀 프로젝트에 대한 인식이 긍정적이지 못한 것을 종종 마주하게 된다. 이에 본 연구는 팀 프로젝트를 수행하며 느끼는 갈등을 어떻게 해소하고 있는가에 대한 물음을 통해 소그룹 갈등관리 양상을 알아보았고, 이를 통해 팀 프로젝트에 대한 대학생의 인식을 살펴보고자 하였다. 그 결과 팀 프로젝트를 수행하면서 나타나는 갈등 관리 유형에서는 적극적인 대처방법인, 구체적으로 일을 분배하거나 경고를 하는 등의 양상이 나타났다. 이후 효과적인 갈등 관리 대화방식을 묻는 질문을 통해 팀 프로젝트에 대한 대학생의 인식을 살펴본 결과는 조원 평가 방식 도입, 직설적인 대화, 팀에서 제명시키는 벌을 도입함 등의 팀워크에 대한 고려가 없는 방법을 제시하는 것을 보여주었다. 이는 결국 팀 프로젝트가 가진 의미가 공동체 과업 수행을 통한 팀워크에 의한 시너지 효과라는 인식은 전혀 존재하지 않는다는 것을 확인한 것이다. 이러한 결과는 과정과 결과의 효율성에 치중되어 있는 기존의 연구와 달리 학생들의 인식을 확인한 것이라는 점에서 의의를 갖는다 하겠다.
The purpose of this study is to identify conflict management mechanisms used by college students involved in team projects. The reason colleges implement team projects is to instill in students a heightened sense of independence in the learning environment, remove any anxieties related to social interaction and communication, and to push the boundaries of individual thought through such interactions, thereby producing a synergy effect. In reality, however, students’ attitudes toward team projects are often more negative than encouraging. This study sought to identify students’ conflict management methods and their perception of team projects by investigating the manner in which they solved conflicts. It was found that the preferred coping mechanism was the direct approach of detailed distribution of work among members, and outspoken warnings against one another. The most effective forms of conflict management were found to be the inclusion of individual team member assessments, straightforward discussion, and even dismissal from the group to eliminate the possibility of any one member failing to contribute to the project, which are all methods that do not consider teamwork. In effect, this result proved that team project members do not necessarily seek teamwork or to join in a collected group effort for projects, failing to produce the synergy effect that the team project notion strives for. Unlike many studies that value the efficiency of process-result methods, this particular study is significant in that it sought to identify students’ perceptions.
Files in This Item
Appears in
Collections
Da Vinci College of General Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE