사교육이 학생의 인지⋅비인지 역량 발달에 미치는 영향 - 자기주도 학습과의 비교를 중심으로 -
- Authors
- 강창희; 박윤수
- Issue Date
- 2015
- Publisher
- 한국노동경제학회
- Keywords
- 사교육; 자기주도 학습; 학업성취도; 비인지 역량; private tutoring; self-directed learning; academic achievement; noncognitive skill
- Citation
- 노동경제논집, v.38, no.4, pp 31 - 56
- Pages
- 26
- Journal Title
- 노동경제논집
- Volume
- 38
- Number
- 4
- Start Page
- 31
- End Page
- 56
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10190
- ISSN
- 1229-6651
- Abstract
- 본 연구는 서울 지역 초⋅중⋅고등학생들을 대상으로 사교육이 학생의 인지 역량(국어, 수학, 영어 학업성취도)과 비인지 역량(교우관계, 자존감, 창의적 성격, 목표의식)에 미치는 영향을 자기주도 학습과 비교하는 방식으로 평가하였다. 분석 결과, 사교육은 학생의 인지 역량 발달에 어느 정도 효과가있었으나 학교 급이 올라가면서 그 효과가 하락하였고, 비인지 역량 측면에서는 아무런 효과가 없었다. 반면, 자기주도 학습은 학생의 인지⋅비인지 역량 발달에 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다.
This study compares the relative effectiveness of private tutoring and self-directed learning on the formation of cognitive (academic achievement on Korean, math, and English) and noncognitive skills (friendship, self esteem, creative personality, and motivation) of primary and secondary school students in Seoul. The results show that private tutoring has positive but diminishing effects on cognitive skill formation with no effects on noncognitive skill formation, while self-directed learning has positive effects on both cognitive and noncognitive skill formation.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Business & Economics > School of Economics > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.