Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사교육이 학생의 인지⋅비인지 역량 발달에 미치는 영향 - 자기주도 학습과의 비교를 중심으로 -

Authors
강창희박윤수
Issue Date
2015
Publisher
한국노동경제학회
Keywords
사교육; 자기주도 학습; 학업성취도; 비인지 역량; private tutoring; self-directed learning; academic achievement; noncognitive skill
Citation
노동경제논집, v.38, no.4, pp 31 - 56
Pages
26
Journal Title
노동경제논집
Volume
38
Number
4
Start Page
31
End Page
56
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10190
ISSN
1229-6651
Abstract
본 연구는 서울 지역 초⋅중⋅고등학생들을 대상으로 사교육이 학생의 인지 역량(국어, 수학, 영어 학업성취도)과 비인지 역량(교우관계, 자존감, 창의적 성격, 목표의식)에 미치는 영향을 자기주도 학습과 비교하는 방식으로 평가하였다. 분석 결과, 사교육은 학생의 인지 역량 발달에 어느 정도 효과가있었으나 학교 급이 올라가면서 그 효과가 하락하였고, 비인지 역량 측면에서는 아무런 효과가 없었다. 반면, 자기주도 학습은 학생의 인지⋅비인지 역량 발달에 긍정적인 영향을 끼치는 것으로 나타났다.
This study compares the relative effectiveness of private tutoring and self-directed learning on the formation of cognitive (academic achievement on Korean, math, and English) and noncognitive skills (friendship, self esteem, creative personality, and motivation) of primary and secondary school students in Seoul. The results show that private tutoring has positive but diminishing effects on cognitive skill formation with no effects on noncognitive skill formation, while self-directed learning has positive effects on both cognitive and noncognitive skill formation.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Economics > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kang, Chang Hui photo

Kang, Chang Hui
경영경제대학 (경제학부(서울))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE