이야기꾸미기와 연계한유아 미술감상프로그램 개발 및 효과
- Authors
- 김성희; 지성애
- Issue Date
- 2015
- Publisher
- 한국열린유아교육학회
- Keywords
- story-making; art appreciation program; drawing representational ability; language ability; spatial perception ability; theory of mind; self-esteem; 이야기꾸미기; 미술감상프로그램; 그리기표상능력; 언어능력; 공간지각능력; 마음이론; 자아존중감
- Citation
- 열린유아교육연구, v.20, no.5, pp 371 - 397
- Pages
- 27
- Journal Title
- 열린유아교육연구
- Volume
- 20
- Number
- 5
- Start Page
- 371
- End Page
- 397
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10447
- ISSN
- 1226-8119
- Abstract
- 본 연구는 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 유아의 그리기표상능력, 언어능력, 공간지각능력, 마음이론 그리고 자아존중감에 미치는 영향을 분석하여 유아교육 현장에서의 적용 타당성을 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 어린이집 만 5세 유아 46명(실험: 23명, 비교: 23명)을 대상으로 6주간 주 4회씩 총 24회의 실험처치를 실시하였다. 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램의 체계는 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가로 구성하였으며, 지각․인식, 미술요소 탐색, 감정이입, 이야기꾸미기, 평가로 내용범주를 구분하였다. 개발한 프로그램의 효과 분석 결과, 이야기꾸미기와 연계한 유아 미술감상프로그램은 유아의 그리기표상능력, 언어능력, 공간지각능력, 마음이론, 자아존중감 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 본 프로그램이 유치원 현장에서 적용할 수 있는 효과적이고 적합한 미술감상 프로그램이 될 수 있음을 입증한 것이라 할 수 있다.
The purpose of this study is to develop an art appreciation program connected with story-making for young children and to analyze the effects of the program on young childrenʼs drawing representational ability, language ability, spatial perception ability, theory of mind, self-esteem. The art appreciation program connected with story-making for young children maintains objectives, education contents, teaching-learning methods, and evaluation system. The contents of the program was composed of perception․recognition, search of art element, empathy, story-making, story-making, and evaluation. In conclusion, it was revealed that the art appreciation program connected with story-making for young children is effective for promoting children's drawing representational ability, language ability, spatial perception ability, theory of mind, self-esteem.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.