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모바일 소셜미디어의 사회자본 형성동기가 장기관계지향성에 미치는 영향 : 패션 소비자를 중심으로

Authors
Suh, HyunsukNa, Younkue
Issue Date
2015
Publisher
국제e-비즈니스학회
Keywords
사회적 자본(정보공유; 자아추구; 사회참여; 유희성); 호혜성; 근접성; 사회적 관계성(소속감; 공유가치); 장기관계지향성; social capital (shared information; self-pursuit; social participation; enjoyment); reciprocity; proximity; social relatedness (membership; shared values); long-term relationship orientation
Citation
e-비즈니스연구, v.16, no.5, pp 71 - 93
Pages
23
Journal Title
e-비즈니스연구
Volume
16
Number
5
Start Page
71
End Page
93
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10466
DOI
10.15719/geba.16.5.201510.71
ISSN
1229-9936
2466-1716
Abstract
The aim of this study was to describe how the constructs of social capital, relational embeddedness (reciprocity, proximity), and social relatedness (membership, shared values)—constructs that can be approached from a sociopsychological perspective—provide an integrated structural model for the formation of a long-term relationship orientation through mobile social media. To this end, a path analysis was constructed of 300 experiential consumers using AMOS 20.0. The results of this study are as follows. First, the results of the path analysis between the social capital formation motives through mobile social media (MSM) and relational embeddedness (reciprocity, proximity) showed that shared information had a significant effect on reciprocity, and that self-pursuit, social participation, and enjoyment had a significant effect on proximity. Second, the results of the path analysis between relational embeddedness (reciprocity, proximity) and social relatedness (membership, shared values) showed that both reciprocity and proximity had a significant effect on membership and shared values. Third, the results of the path analysis of social relatedness (membership, shared values) and long-term relationship orientation showed that both membership and shared values had a significant effect on long-term relationship orientation.
본 연구에서는 사회 심리학적 관점으로 접근할 수 있는 구성개념인 사회적자본, 관계적 배태성 (상호호혜성, 근접성) 및 사회관계성(소속감, 공유가치)에 대한 필요성을 제시하고, 이러한 관계를 통해 모바일 소셜미디어에서의 장기관계지향성를 형성하는 통합적인 구조적인 모형을 제시하고자 하였다. 이를 위해 경험소비자 300명을 대상으로, AMOS 20.0을 활용하여 경로분석(path analysis) 을 수행하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 모바일 소셜미디어 사회자본 형성동기와 관계적 배태성 (상호호혜성, 근접성) 간의 경로관계 분석결과 정보공유, 유의성은 상호호혜성에 유의한 영향을 미쳤으며, 자아추구, 사회참여, 유희성은 근접성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 관계적 배태성(상호호혜성, 근접성)과 사회관계성(소속감, 공유가치) 간의 경로관계 분석결과 상호호혜성 과 근접성 모두 소속감과 공유가치에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 사회관계성(소속감, 공유가치) 와 장기관계지향성 간의 경로관계 분석결과 소속감, 공유가치 모두 장관계지향성에 유의한 영향 을 미쳤다. 이러한 결과들은 실무적인 차원에서 기업체의 모바일 서비스에 대한 기능적 변화와 결합되어 새로운 네트워크의 가치를 창출하는 원동력이 될 수 있을 것이다.
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Suh, Hyunsuk
경영경제대학 (경영학부(서울))
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