Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학습컨설팅 역량 척도의 개발 및 타당화Development and Validation of Learning Consultation Competency Scale

Authors
이명숙안도희도승이
Issue Date
Sep-2015
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
learning consultation competency scale; school-based consultation; learning consultation; 학습컨설팅 역량 척도 개발; 학교기반 컨설팅; 학습컨설팅
Citation
학습자중심교과교육연구, v.15, no.9, pp 853 - 872
Pages
20
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
15
Number
9
Start Page
853
End Page
872
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10497
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구는 학습컨설팅 역량 척도(LCCS: learning consultation competency scale)를 개발하여 타당화를 하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 학습컨설팅 관련 교육을 받는 학습클리닉 요원 228명이 참여하였다. 먼저, 학습컨설팅 역량 척도 개발을 위하여 Dougherty(2000, 2013) 등의 연구와 국내외 학습과 학교기반 컨설팅 관련 연구 연구를 토대로 학습컨설팅 역량과 하위역량의 6 개념을 추출하였다. 6 개의 하위요인은 컨설팅 계획과 대인관계 기술, 의사소통 기술, 컨설팅 기술, 학습기술, 평가 및 종결 기술, 지원 활동 및 윤리이며, 총 50 문항의 예비척도를 구축하였다. 예비척도에 대한 탐색적 요인분석을 실시한 결과 요인 부하량이 .60이상인 총 44개 문항의 양호도를 확인하였으며, 학습컨설팅 계획과 대인관계 기술, 의사소통 기술, 컨설팅 기술, 학습 기술, 학습컨설팅 평가 및 종결 기술, 학습컨설팅 지원 기술, 윤리로 구분되는 7개의 하위요인을 추출하였고, 7개 하위요인의 총 설명변량은 67.11%로 나타났다. 다음으로 이렇게 개발된 최종 척도의 타당화 검증을 위해 구조방정식 모형을 활용한 확인적 요인분석과 신뢰도 분석을 하였다. 최종 LCCS의 전체 신뢰도 Cronbach α는 .95로 나타났으며, 하위요인들의 신뢰도 범위는 .85에서 .94로 양호한 수준을 보였고, 최종 LCCS의 요인구조 적합도 지수인 X2/(df), CFI, TLI, RMSEA, SRMR가 수용 가능한 기준치를 충족시켜 구조적으로 적합한 모형으로 판명되었다. 본 척도개발의 시사점과 추후연구를 위한 논의점을 제시하였다.
The purpose of this study was to develop and to validate the learning consultation competency scale(LCCS). A total 228 consultants who work at the Offices of Education-affiliated learning clinic in Chungcheong and Gyeongsang regions participated in this study. First, a preliminary LCCS of 50 items consist with 6 sub-factors such as consultation plans and interpersonal skills, communication skills, consultation skills, learning skills, consultation evaluation and termination skill, supporting activity and ethics were extracted based on the studies of Dougherty(2000, 2013), Brown, Pryzwansky, and Schulte(2001), and Kampwirth(2010). As a result of the exploratory factor analysis, 44 items consisting with 7 sub-factors were confirmed as valid meeting criteria of factor loadings above .60. These 7 sub-factors were labeled as consultation plans and interpersonal skills, communication skills, consultation skills, learning skills, consultation evaluation and termination skill, consultation supporting skill, and consultant ethics. Second, confirmatory factor analysis utilizing structural equation model was performed in order to validate the final LCCS. As a result, the model fit indices of X2/(df), CFI, TLI, RMSEA, and SRMR were met the sufficient fit criteria, the overall reliability Cronbach α for the LCCS was .951 and the reliabilities of 7 sub-factors ranged from .851 to .936, and the final LCCS can serve as valid and reliable measure for the leaning consultation competencies.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE