Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

협동학습과 자기주도학습이 대학생의 삶의 만족감에 미치는 영향Influencing effects of collaborative learning and self-directed learning on life satisfaction in university students

Authors
안도희김유리
Issue Date
Jul-2015
Publisher
한국청소년학회
Keywords
self-directed learning; collaborative learning; life satisfaction; university students; admission type; 자기주도학습; 협동학습; 삶의 만족감; 대학생; 입학전형 유형
Citation
청소년학연구, v.22, no.7, pp 1 - 30
Pages
30
Journal Title
청소년학연구
Volume
22
Number
7
Start Page
1
End Page
30
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10621
ISSN
1229-6988
Abstract
본 연구에서는 대학생들을 대상으로 협동학습, 자기주도학습 및 삶의 만족감 간의 상호 관련성을 살펴보고, 협동학습과 삶의 만족감 간의 관계에서 자기주도학습이 매개효과를 지니고 있는지 그리고 입학전형 유형(입학사정관전형, 일반전형)에 따른 두 집단을 분리하여 이 세 변인들 간의 관계를 개별적으로 분석하였다. 본 연구 결과, 협동학습, 자기주도학습 및 삶의 만족감은 상호 정적 상관을 보였으며, 협동학습과 삶의 만족감 간의 관계에서 자기주도학습이 매개효과를 보이는 것으로 나타났다. 또한 입학전형 유형에 따른 두 집단을 개별적으로 분석한 결과, 두 집단 모두 자기주도학습이 협동학습과 삶의 만족감 간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 그러나 협동학습이 삶의 만족감에 직접적으로 미치는 영향은 일반전형 집단에서만 통계적으로 유의하게 나타났다. 협동학습과 자기주도학습이 대학생의 삶의 만족감을 증진시키는데 기여하는 것으로 나타난 본 연구 결과는 대학생들의 삶의 만족감을 증진 시키는 방안을 구축하는데 교육적 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다.
This study was to examine the effects of collaborative learning and self-directed learning on life satisfaction in university students. A total of 527 university students in Seoul, Korea, which consisted of 97 students (18.4%) admitted through the college admission officer system (CAFAS) and 430 students (81.6%) admitted through the regular admission system (RAS), was selected as the final samples. Pearson's correlations indicated that self-directed learning, collaborative learning and life satisfaction were positively associated with each other. Self-directed learning mediated between collaborative learning and life satisfaction for students admitted through both CAFAS and RAS. Moreover, for students admitted through the CAFAS, collaborative learning did not directly influence life satisfaction, whereas for those through the RAS, collaborative learning directly influence life satisfaction. Implications of the study were discussed in terms of implications for enhancing self-directed learning and life satisfaction of university students in education settings.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE