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블랙컬러를 이용한 브랜드 이미지 연구

Authors
문정화이혜원
Issue Date
2015
Publisher
한국디지털디자인학회
Keywords
Color marketing; Black label; Premium branding
Citation
디지털디자인학연구, v.15, no.3, pp 627 - 636
Pages
10
Journal Title
디지털디자인학연구
Volume
15
Number
3
Start Page
627
End Page
636
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10712
DOI
10.17280/jdd.2015.15.3.058
ISSN
1598-2319
Abstract
최근 커피 시장은 저렴하며 좋은 품질의 저가 커피를 찾는 실속파 고객들과 고급 프리미엄 커피를 즐기려는 고객들로 양분화 되고있다. 저가커피 브랜드 이디야는 국내 커피 브랜드중 소비자 만족도에서 1위를 차지하며 1500호점을 국내 최초로 오픈하여 대표 커피 브랜드로 성장하였다. 반면, 기존의 커피전문 브랜드들은 스타벅스 리저브 매장을 시작으로 할리스 커피클럽, 엔젤리너스 스페셜티, 탐앤탐스 오디세이아 등 탄탄한 브랜드 인지도를 기반으로 프리미엄 브랜드를 런칭하여 브랜드를 확장하고 있다. 커피빈 CBTL을 제외한 프리미엄 커피전문 브랜드들은 고급스러움, 세련됨, 모던함, 젊음등의 다양한 상징성을 갖은 블랙컬러를 메인으로 사용하여 긍정적이고 고급스러운 프리미엄 브랜드 이미지를 구축하는데 성공하였다. 그러나 브랜드들간 획일화된 블랙컬러의 사용으로 기존 브랜드가 가지고 있던 정체성을 약화시켜 경쟁 브랜드와의 차별력이 없다는 설문결과가 도출되었다. 현재 프리미엄 커피 브랜드들은 기존 브랜드가 가지고 있던 고유의 컬러를 블랙으로 덮고 유사한 브랜드 이미지를 가지고 고가의 커피 시장에서 치열하게 경쟁하고 있다. 컬러는 고객이 가장 먼저 인지하게 되는 시각적 요소로서 브랜드의 아이덴티티를 잘 표현할 수 있고 브랜드 이미지 연상에 도움을 주며 브랜드 컨셉을 강화시키므로 현재 고가 커피시장에서는 강력한 브랜드를 구축하기 위해 고유의 브랜드 아이덴티티를 전달하며 다른 브랜드와의 차별성을 줄 수 있는 컬러 전략이 요구된다. 본 연구에서는 브랜드 컬러 커뮤니케이션의 중요성을 다시 한 번 인식하고 브랜드 아이덴티티를 더욱 부각시켜 브랜드 가치를 높일 수 있는 성공적인 브랜드 컬러 활용에 기초적인 자료를 제시하고자 한다.
Recently, customers of the coffee market have been divided into two groups: substantial ones who search for cheap coffees and luxurious ones who search for high-quality premium coffees. EDIYA, the low-price coffee brand, secured NO. 1 position in the consumer satisfaction scores, and has become a major coffee brand by opening its 1,500th branch for the first time in Korea. In contrast, existing coffee brands from Starbucks Reserve, Hollys Coffee Club, Angelinus Specialty, Tom n Toms the Odysseia expand their brands by launching premium brands based on their solid brand images. Premium coffee brands, except for Coffee Bean CBTL, have succeeded to establish high-quality premium coffee brand images by using black color which represent various symbols like high-quality, refinement, modernity, and youth, etc. as main images. However, as all brands use black color uniformly, the identities of existing brands have become weaker, and there is no differentiation among competing brands, according to survey results. Currently, premium coffee brands with weakened brand images caused by monotonous black colors compete ferociously among one another in the high-price coffee market. Original brand image people recall when they think of the brand is very important, and its color is the visual element customers perceive first of all, and expresses brand identity effectively, helps customers recall the brand image, and reinforce the brand concept. Consequently, to establish a strong brand in the current high-price coffee market, each brand needs to have a color strategy to deliver original brand identity to customers and differentiate its products from those of its competitors.
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