Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교수설계 변인과 대학생 핵심역량 간의 관계에서 학습참여의 매개효과The Mediation Effect of Student Engagement Between Instructional Design Variables and College Student Key Competencies

Authors
홍주연송해덕
Issue Date
Jun-2015
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
college student key competencies; instructional values; student engagement; learner-centered education; mediation effect; 대학생 핵심역량; 교수설계 변인; 학습참여; 학습자 중심 교수학습; 매개효과
Citation
학습자중심교과교육연구, v.15, no.6, pp 461 - 482
Pages
22
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
15
Number
6
Start Page
461
End Page
482
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10760
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
현대 사회에서 실제적 문제를 해결할 수 있는 역량이 중요해지면서 대학에서는 학습자 역량을 교육목표로 선정하고 다양한 학습자 중심 교수학습방법을 적용하는 등 대학생들의 역량 강화를 도모하고 있다. 대학생 핵심역량을 촉진시키는 교육적 변인들을 탐색하고자 본 연구는 교수설계 변인과 대학생 핵심역량 간의 관계와 학습참여의 매개효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 704명의 대학생 설문결과, 교수설계 변인, 학습참여, 대학생 핵심역량 간에는 구조적으로 유의한 관계가 있으며, 학습참여는 이 둘 사이를 부분매개 하고 있는 것으로 나타났다. 또한 이들 변인간의 영향요인에 대한 회귀분석 결과 교수설계 변인 중 수업방법, 시험 및 과제, 평가가 대학생 핵심역량은 물론 학습참여에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학습참여의 세 가지 하위요인인 행동적 참여, 정서적 참여, 인지적 참여는 모두 대학생 핵심역량에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구결과는 향후 대학생 핵심역량 향상을 위해서 학습자들의 학습참여를 향상시키는 것이 중요하며, 교수설계변인 중 수업방법, 시험 및 과제, 평가 등의 교수설계 변인을 고려하여 수업을 설계하는 것이 의의가 있음을 시사한다.
Competencies development is even more critical today in the face of social challenges. Accordingly, student needs to develop competencies such as problem solving, communication, and self-management. For the improving college student key competencies, institutions try to set of educational goal reflecting competencies and to apply learner-centered instructional method. The purpose of this study is to examine whether instructional design variables and student engagement influence college students’ key competencies and to examine a mediation effect of student engagement. For this, an online survey was conducted with 704 college students. The results of this study were as follows: (ⅰ) The research model shows good fit indices. Also student engagement variable mediate between instructional design variables and college student key competencies. (ⅱ) Instructional design variables significantly affect on college student key competencies. In particular, instructional method, exam and task, and evaluation were significant on college student key competencies. (ⅲ) Instructional variable significantly affect on student engagement. Instructional method, exam and task, and evaluation are also significant to student engagement. (ⅳ) Student engagement significantly affect on college students’ key competencies. In conclusion, student centered instructional method, exam and task, and evaluation should be aligned for effective instructional design. Also student engagement should to be considered to improve college student key competencies.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE