Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초기 한글 읽기 발달에서 실행 기능의 역할: 억제 능력 및 인지적 유연성을 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author주나래-
dc.contributor.author최영은-
dc.contributor.author조증열-
dc.date.available2019-03-08T19:37:55Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.issn1229-0718-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10800-
dc.description.abstract실행 기능의 억제 능력과 인지적 유연성은 학령기 아동의 읽기 능력만이 아니라 학령전기 아동의 초기 문해 능력 발달에도 주요한 기여를 할 가능성들이 제기되었다. 본 연구에서는 이러한 가능성이 한글 초기 읽기 발달에서도 존재하는지를 만 4-6세 아동 125명을 대상으로 검토하였다. 이 시기 아동들의 음운 인식 능력의 개인차에는 Go/No-Go 및 Flanker과제로 측정된 우세 반응 및 간섭 억제 능력이 연령, 작업 기억 용량, 어휘력을 통제하고도 고유한 기여를 하는 것으로 나타났다. 그러나 단어 읽기과제로 측정한 활자 인식 및 해독 능력에서는 억제나 인지적 유연성의 고유한 기여가 나타나지 않았다. 추가적으로, 아동의 구어 이해력의 개인차는 인지적 유연성과 반응 억제 능력의 발달 정도가 고유한 기여를 하는 것으로 나타나 한글 읽기 발달에서도 학령전기인 발달 초기부터 억제 능력과 인지적 유연성이 음운 인식 능력 및 구어 이해력 등을 통해 주요한 영향을 끼칠 수 있음을 시사하였다.-
dc.description.abstractRecent studies have suggested that executive function (EF) abilities, in particular inhibitory control and cognitive flexibility, relate to reading development from preschool years. The present study examined the unique importance of EFs for the early Korean Hangul reading. We tested 125 Korean children (ages 4-6 years) on tasks of inhibitory control, cognitive flexibility, working memory, Korean word reading, phonological awareness, listening comprehension and vocabulary knowledge. With age, vocabulary knowledge, and working memory capacity statistically controlled, a prepotent response inhibition measured by Go/no-go task and interference suppression measured by Flanker task contributed unique variance to phonological awareness. Additionally, the prepotent response inhibition and cognitive flexibility significantly predicted listening comprehension. These results highlight the unique roles of inhibitory control and cognitive flexibility for the development of Korean Hangul reading in beginning readers of Korean.-
dc.format.extent20-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국심리학회 산하 한국발달심리학회-
dc.title초기 한글 읽기 발달에서 실행 기능의 역할: 억제 능력 및 인지적 유연성을 중심으로-
dc.title.alternativeThe role of executive function in early Korean Hangul reading-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국심리학회지: 발달, v.28, no.2, pp 125 - 144-
dc.identifier.kciidART001997438-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage144-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage125-
dc.citation.title한국심리학회지: 발달-
dc.citation.volume28-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor읽기 능력-
dc.subject.keywordAuthor실행 기능-
dc.subject.keywordAuthor억제 능력-
dc.subject.keywordAuthor인지적 유연성-
dc.subject.keywordAuthor학령전기-
dc.subject.keywordAuthor초기 읽기 발달-
dc.subject.keywordAuthorearly reading development-
dc.subject.keywordAuthorexecutive functions-
dc.subject.keywordAuthorinhibition-
dc.subject.keywordAuthorcognitive flexibility-
dc.subject.keywordAuthorpreschool years-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Young On photo

Choi, Young On
사회과학대학 (심리학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE