Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

국내 교육정보화 정책 변천에 따른 교육공학연구 동향 분석

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author송해덕-
dc.contributor.author김규식-
dc.date.available2019-03-08T19:38:37Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.issn1225-424X-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/10841-
dc.description.abstract교육공학 관련 정책은 교육공학의 실천과 연구에 지대한 영향을 미치고 있음에도 불구하고, 그동안 교육공학 학문분야에서 정책과 관련된 연구는 다른 연구 분야에 비하여 상대적으로 관심이 적었다. 이에 본 연구에서는 학문과 실천분야로서 교육공학정책연구를 위한 방향을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 그동안 교육공학 관련 정책이 교육공학연구에 미친 영향을 살펴보기 위하여 대표적인 교육공학 관련 정책인 교육정보화 정책을 대상으로 변천과정을 살펴보고, 이에 따라 교육공학연구가 어떠한 영향을 받았는지를 살펴보았다. 구체적으로 1996년부터 단계적으로 추진되어온 ‘교육정보화 발전계획’을 4단계로 구분하여 정책의 변천동향을 분석하였다. 또한 같은 시기에 해당하는 근 20년간 교육공학분야의 대표학술지인 교육공학연구에서 교육정보화 정책과 직접적으로 관련을 갖는 연구를 확인하고 연구영역과 교육정보화 단계별 연구의 흐름을 분석하였다. 교육정보화 정책과 교육공학연구 동향을 비교분석한 결과를 토대로 향후 학문분야로서 교육공학정책연구를 활성화하기 위한 주요 의제들과 시사점들을 제시하였다.-
dc.description.abstractDespite that the policies on educational technology influence on the educational technology practices and studies, very few studies have been conducted on the policy areas in the field of educational technology. Thus, the purpose of this study is to explore implications for the future directions for an educational technology policy study as an inquiry filed. To achieve this purpose, changes and trends in ICT policy, an educational technology related policy were examined. ICT policies were divided into four periods since 1996. Given that ICT policies are closely related to educational technology polices, the visions, focuses, and tasks in each ICT policy period were analyzed. In addition, educational technology policies related studies were reviewed in Journal of Korea Educational Technology during 1996 - 2014 years. The analyses showed how educational technology policies affect educational technology policy studies. Based on these findings, future directions were suggested for future educational technology policy studies.-
dc.format.extent23-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국교육공학회-
dc.title국내 교육정보화 정책 변천에 따른 교육공학연구 동향 분석-
dc.title.alternativeAnalyses on Research Trends in the Field of Educational Technology According to the ICT Policy Changes-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.17232/KSET.31.2.341-
dc.identifier.bibliographicCitation교육공학연구, v.31, no.2, pp 341 - 363-
dc.identifier.kciidART002007383-
dc.description.isOpenAccessY-
dc.citation.endPage363-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage341-
dc.citation.title교육공학연구-
dc.citation.volume31-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorEducational Technology Policy-
dc.subject.keywordAuthorICT in Education-
dc.subject.keywordAuthorEducational Technology Research-
dc.subject.keywordAuthorResearch Trend Analyses-
dc.subject.keywordAuthor교육공학정책-
dc.subject.keywordAuthor교육정보화 정책-
dc.subject.keywordAuthor교육공학연구-
dc.subject.keywordAuthor연구동향 분석-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE